En riktig padda

Jag är barnsligt förtjust i att läsa andra författares bloggar, att se intervjuer med dem och att följa en konstnär i sitt skapande på youtube och liknande. Av någon anledning har jag alltid lärt mig mer av att se folk skapa något än att läsa mig till informationen. Kanske är jag bara lat.

Nu försöker jag finna det ultimata verktyget för redigeringen och i julas hände det. Det, med stort D, utropstecken och en smiley eller två. Jag införskaffade en iPad. Vi är fortfarande, efter drygt en månad, goda vänner.

Men jag har ett dilemma. Programmet jag använder för att redigera PDFer av mina böcker har för många valmöjligheter. Det handlar inte om triviala saker som att ställa in storleken och göra det läsligt, nej… Min nemesis är att besluta mig för vilka färger jag skall använda för vilka markeringar. I nuläget är det gult för stycken som skall ändras, persika för det som skall tas bort och ett otal olika färger som jag inte vet vad jag skall ta mig till med. Skall jag ha en färg för det jag tycker om? Skall jag ha en färg för det som kan redigeras bort om det skulle vara nödvändigt? En färg för det som absolut inte, under några som helst omständigheter, får försvinna? Skall hela mitt manus bli en gigantisk palett?

Ja, ni hör ju vilka i-landsproblem jag sitter med.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabets mamma
    Feb 08, 2012 @ 20:53:33

    Ändra och ta bort… Visst ja, det är sådant som författare förväntas göra.
    När jag skriver, så tänker jag att jag skulle väl inte ha skrivit det om jag inte ville att det skulle stå så! Möjligtvis kan jag ändra om jag råkar ha syftat fel, men annars? Nix!
    Undrar om jag tänker om när jag börjar jobba med boken om Elisabet på allvar… Men jag har svårt att tro det.

    Svara

  2. Susanna Björnberg
    Feb 10, 2012 @ 22:13:05

    Det beror nog mycket på vad man skriver, och hur uppmärksam när man är då man gör det. Jag har en underbar (…) förmåga att inte direkt tänka när jag skriver, vilket gör att jag blir glatt överraskad av vissa delar av texten, medan vissa delar får mig att nästan rodna av genans över hur dåligt det är.

    Svara

Kommentera

