Skrivmiljö

Detta är inte helt självklart. Jag skriver böcker en period om året, under NaNoWriMo i november, för att sedan ägna årets resterande elva månader åt att rättstava och redigera. Under november har jag de senaste två åren börjat med att skriva hemma, femtiotusen ord på mindre än ett dygn. Varför? För att jag kan. Seriöst, det är bara därför. Och delvis tvångstankar.

Så, första dagen är överstökad och jag skall nu i lugnare takt fortsätta med romanen jag har påbörjat. Det är efter dessa första femtiotusen ord som jag på allvar kan koncentrera mig på att få handlingen att flyta i ett bra tempo. Vid det här laget har jag dock förstört min hemmiljö för mig själv. Jag mår alltid lite lätt illa då jag hör spellistan som har malt i öronen under de knappt tjugofyra timmarna som jag suttit och knackat på tangenterna, till och med min skrivbordsstol får mig att känna smaken av galla i munnen.

Lösningen till detta är enkel; jag sätter mig någon annanstans.

Varje onsdag har skrivgruppen jag är medlem i tillgångar till lokaler men under resten av veckan får jag vackert nöja mig med att slå mig ner på något café i Göteborg. Så långt allt väl, till dess att den första gruppen nya mödrar rullar in och talar barn, barnvagnar och Hollywoodskvaller. Dessa avlöses ofta av gymnasieungdomar som ”ba måste ha en latte!”. Efter ett tag får jag se mig besegrad då jag har svårt att koncentrera mig när det är för mycket ljud omkring mig, jag är alldeles för nyfiken för att inte lyssna.

Knepet är att ha en backup-spellista. Efter femtiotusen ord till blandad instrumental musik blir det alltså till att dra fram det tunga artilleriet och pumpa öronen fulla av stämningsmusik på hög volym. Detta dränker inte enkom effektivt ljudet av andras röster, utan ger även en bra rytm att skriva till.

Summa sumarum: Skrivmiljö = Ljudmiljö? För mig är det i alla fall starkt förknippade med varandra.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Feb 07, 2012 @ 16:38:06

    Mycket intressant. Jag tror fler av oss är ganska beroende av ljuden som är runt oss när vi skriver. Du får mig att vilja skriva ett inlägg om hur jag tänker när det gäller skriv-musik. ^_^

    Svara

Kommentera

