Jag tror att jag kan!

Någonting som jag har märkt av under de år jag har skrivit, och jag vet att jag nu får det att låta som att jag har skrivit i tjugo år och fått ett trettiotal böcker utgivna även om så, hör och häpna, inte är fallet, är att jag arbetar bäst under press.

Då jag började skriva”på riktigt” varunder NaNoWriMo 2006. På den tiden hade jag inte vett nog att ha en synopsis utan skrev glatt på frihand, vilket resulterade i ett sällan skådat elände som genast for i den virtuella papperskorgen. Året efter, även kallat The year of Sallowville, skrev jag en förhållandevis utförlig synopsis och lyckades knåpa ihop mina femtiotusen ord på femton dagar. Året därpå, med en än mer utförlig synopsis, föddes de femtiotusen första orden av Kom ut och lek på tio dagar. 2009 fick För varje gissel två dagar på sig att samla ihop femtiotusen ord och året efter det var de första femtiotusen orden av All’ kungens män klara på under ett dygn.

Anar vi ett mönster? Ja, det skulle jag nog säga. Jag lovade mig själv att aldrig skriva så fort igen. För det första blev texten i det närmaste oläslig, för det andra gick jag runt och mådde fruktansvärt i flera veckor efteråt.

Förra året, då jag gick min ”Att skriva krim”-kurs, påbörjade jag manuset till den fjärde boken i min serie. Jag trodde att det skulle bli en barnlek, jag hade ju redan bevisat för mig själv att jag kunde skriva snabbt och samtidigt sammanhängande. Jag hade en synopsis och en skrivgrupp som peppade. Men det gick inte. Jag har aldrig varit med om någonting liknande och insåg efter ett tag att det var avsaknaden av deadline som gjorde det omöjligt att skriva. Jag hade sex månader på mig till nästa NaNoWriMo och det var först då det var en och en halv månad kvar som jag verkligen började skriva.

Det är självfallet relativt för alla. Somliga kan inte skriva under press och andra kan inte skriva utan den. Vissa behöver inspiration, andra skriver lika bra utan den. Mitt eget recept för ett avslutat manus är dock en utförlig synopsis, lite tvångstankar och en inte alltför avlägsen deadline.

I år skall jag öva på att skriva i ett sunt tempo, om inte annat så för att bespara mig själv otaliga veckor av rättstavning.

För övrigt vill jag bara rekommendera den fina tidningen Skriva. Det är, om inte annat, oerhört roligt att läsa om tips och tricks, andra författares processer och hur det går till i förlagsvärlden.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabets mamma
    Feb 10, 2012 @ 08:52:20

    Nu skriver jag inte några längre böcker, men det där med synopsis är för mig som att skissa innan jag väver. Kan vara praktiskt om jag skall väva något symmetriskt, något som kräver att jag räknar alla trådar ordentligt vid uppsättningen – men när jag väl skall börja väva, så är det inte särskilt roligt. Idén är redan förverkad, genom skissen. Lite liknande när jag skall skriva – om jag vet vart jag skall med berättelsen, så är det inte alls särskilt roligt.
    Det jag går igång rejält på, är en ”blank” varp och en låda med garner. Utifrån det kan jag göra bildvävar med tomtar och troll, eller väskor, eller tyger, eller filtar, eller flossakuddar… Precis det jag känner för i ögonblicket! Och det underbaraste med att skriva, det är att bara låta fingrarna flyga, låta berättelsen ta mig dit jag inte visste att jag ville, så att jag själv blir överraskad.
    Men det är jag det.

    Svara

  2. Susanna Björnberg
    Feb 10, 2012 @ 22:20:17

    Jag har många skrivvänner som tänker som du, och jag kan inte säga att jag är annat än avundsjuk på de som kan skriva något utan att behöva skriva synopsis innan. I noveller klarar jag mig gott utan det, men då det kommer till böckerna måste jag skriva en synopsis. Detta betyder dock inte att allt redan är utstakat in i minsta detalj. Jag vet var jag är på väg och jag vet vilka större händelser som skall dyka upp, men utöver det kör jag på tabula rasa. För mig är resan lika viktig som dess mål.

    Svara

  3. Elisabets mamma
    Feb 12, 2012 @ 12:01:23

    När vi skulle skriva uppsats på gymnasiet, så krävdes att man lämnade in en disposition också. Den skrev jag alltid efteråt.

    Svara

Kommentera

