Noir

Av någon anledning har jag aldrig varit vidare förtjust i att läsa böcker skrivna i första person. En del av mig ogillar att jag bara har en karaktär att identifiera mig med, bara en karaktär vars tankar vi får följa (om jag-personen inte byts ut i boken, men det är jag inte heller vidare bekväm med). Detta är också anledningen till att jag skriver i tredje person; jag vill ge mina läsare möjligheten att själv välja vem de vill identifiera sig med, även om det finns en relativt tydlig huvudperson.

Min vän L föreslog häromdagen att jag skulle skriva någonting i första person och jag var genast negativt inställd. Till en början. Ju mer jag funderade över det, desto nyfiknare blev jag. Jag har inte skrivit mer än mycket korta karaktärssammanfattningar i första person, faktum är att jag har skrivit mer i andra person, vilket bara det är en upplevelse. Efter ett tag hade hon dock lyckats få förslaget att låta som en riktigt bra idé och jag började fundera över hur jag skulle vilja göra det.

Svaret satt inte särskilt långt inne. Noir. Film noir, eller kanske snarare parodier på det, har jag alltid tyckt mycket bra om, och även om jag kanske inte är så sugen på att skriva om damer  ”med ben som slutade strax under den yppiga bysten” så finner jag tanken på en storstadsdeckar i 40-tals miljö underligt tilltalande. Detta skall alltså bli mitt lilla hobbyprojekt om jag någonsin får tid mellan arbete, redigeringar och brevlajv (som jag nog kommer att berätta mer om senare).

Nu när jag tänker på det kanske jag rent av skall drista mig till att göra uppföljaren till Enter Sallowville till något noir-inspirerat. Ah, det är charmen med att sitta vaken tjugo i fem på morgonen: Inspirationen flödar!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kmcollin
    Feb 11, 2012 @ 04:44:04

    Låter som en jättebra idé. (:

    Svara

Kommentera

