Den tomma sidan

Eftersom jag skriver mina böcker en månad om året och utöver det inte skriver mer än kortare meddelanden i textbaserade rollspel slås jag varje år av samma skräck: Tänk om jag inte kan skriva längre.

Jag försöker att avsätta större delen av oktober till att grunna på en synopsis men det är samma visa varje år. Jag stirrar på det tomma word-dokumentet och väntar. Jag vet att det finns idéer, det har det funnits alla tidigare år, men de vill inte komma. Då någonting ändå kikar fram tvingas jag hugga tag i det snabbt och sedan möts jag av nästa problem: Hur i hela fridens namn skriver jag en synopsis?

Varje år slutar det med att jag använder förra årets synopsis som mall och hoppas på att det skall kännas bättre då jag väl börjar skriva. Och hittills har det gjort just det, men oron finns kvar. Redan nu har jag börjat bli lite nojjig över att jag inte skall kunna skriva igen.

Nåväl, allt är inte elände och faktum är att en helt tom sida kan vara nog så inspirerande. Jag känner en oemotståndlig lust att fylla denna sida med någonting. Det kan vara allt ifrån en synopsis till en lista över böcker jag har läst (för att hålla reda på dem. Alltför ofta har jag köpt dubbletter för att jag inte har någon riktigt ordning på vad jag har, och inte har, läst.).

För övrigt måste jag bara säga att jag har börjat tröttna på kvinnliga, osympatiska karaktärer. Tanken är god, att porträttera starka kvinnor, men någonstans måste gränsen dras. Då jag i boken jag läser nu för säkert tionde gången läser hur den kvinnliga protagonisten ser ner på sina manliga kolleger (ofta bara för att de är män) då frågar jag mig själv varför jag fortsätter.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabets mamma
    Feb 14, 2012 @ 03:57:34

    Ceri är stark och sympatisk, åtminstone när hon vill… Kanske skall göra en bok av den här röran?

    Svara

Kommentera

