Författaren och kärleken

Det sägs att finast av allt är kärleken och en dag som denna är jag böjd att hålla med. Personligen har jag aldrig varit särskilt insatt i kärlekens mysterier men detta har aldrig hindrat mig ifrån att skriva om dem i mina böcker. Jag har skrivit om de flesta sorters kärlek, mellan man och kvinna, mellan kvinna och man (notera skillnaden), mellan man och man, kvinna och kvinna, bara för att nämna några konstellationer. Däremot har jag alltid varit sparsam med sexscenerna.

Något som slår mig då jag läser böcker, särskilt svenska samhällsrealistiska skildringar eller deckare eller någonting som skall vara nytt och fräscht, är hur fult det alltid blir. Det handlar inte om att akten skall vara vackert beskriven, eller att den skall bygga på ett romantiskt förhållande, men detta torde inte vara ett hinder för att i alla fall använda ett vackert språk för att beskriva det.

Jag blir alltid lika häpen då författare ägnar en hel sexakt åt att beskriva olika kroppsvätskor som hör dit (och lika ofta inte gör det). Kanske har jag bara blivit känslig? Kanske vill människor läsa någonting som är rått och frånstötande? Kanske är tiden för ett vackert språk förbi då världen i övrigt har blivit så ful?

Nej, säger jag. Det finns fortfarande författare som kan beskriva en sexscen i text utan att göra det pinsamt för läsaren och de övriga har bara att lära av dessa. Å andra sidan, varför skulle de ändra på ett stilistiskt grepp som överlevt antagningen till förlag och en redaktörs kritiska blick? Språket förändras, litteraturen med den, och det är ju bara positivt om läsarna erbjuds variation. Personligen kommer jag dock att försöka hålla mig ifrån onödiga förfulningar av något som inte hade behövt skapa en otrevlig bismak i munnen.

Och med detta sagt, Glad alla hjärtans dag!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabeth
    Feb 14, 2012 @ 17:14:09

    Jag kände att det var lite pinsamt när Morgan började prata om doften av anus i sin bok men så kände kanske inte du. Bevisligen är vi olika och har olika toleransnivå för allt…
    Lyckligtvis nog finns det böcker för alla! :DD

    Svara

  2. Sara
    Feb 15, 2012 @ 10:56:40

    Okej Susanna, jag är nu fast/ mycket fäst vid din blogg och kommer att följa den slaviskt!

    Svara

  3. perny
    Feb 15, 2012 @ 17:51:30

    Håller med dig. Allt för ofta tycker jag att man får lite för mycket information i sexscenerna. hur lång, var den stoppas, hur långt in den går, vilka ställningar som används och jag sitter och läser från andra sidan en kudde eftersom det känns som om jag sitter och tjuvkikar på en sexakt och skäms. Jag vill veta de inre känslorna, sexualkunskap har jag redan gått så jag vet hur det går till.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 15, 2012 @ 18:33:39

      Absolut! Det är betydligt mer intressant att läsa om det som försiggår inuti karaktärer än det som inte kan skrivas rent ut utan att kännas prekärt. Kanske vore det en affärsidé; en kurs i konsten att skriva en bra sexscen.

      Svara

Kommentera

