Proviant och avsaknaden därav

Något som jag funnit vara komplicerat är att äta då jag skriver. Detta kan ha att göra med att det är omöjligt att skriva om händerna är upptagna med annat, eller det faktum att jag fastnar så mycket i min text att jag helt och hållet glömmer bort att äta. Dryck är betydligt lättare att hantera, jag kan rekommendera er att läsa Ninni Forssmeds Te-inlägg, men maten försummas alltför lätt.

Då jag är inne i mina värsta skrivperioder, särskilt de knappt tjugofyra timmarna jag ägnar åt att skriva början på mina romaner, går det oftast i alla  fall ett dygn innan jag kommer mig för att äta. Eller göra någonting alls, för den delen. Jag kan inte låta bli att häpna över hur fruktansvärd jag ser ut efter ett dygn utan mat och sömn. Vore det inte för att jag skulle skämmas ögonen ur mig hade jag dokumenterat detta som varnande exempel, både till mig själv och till andra som kan ha fått för sig att göra något lika dumt.

Då jag nu, onsdagarna trogen, sitter i vår vitmålade ABF-lokal och funderar över vad som skulle vara bra proviant inser jag att det nog är omöjligt att finna någon mat som inte tvingar mig att dra ner på skrivtempot. Det ideala är smulfri plockmat, kanske nötter? Om någon av er har ett bra förslag mottages detta tacksamt. Lika svårt som det är att äta medan man skriver, lika svårt är det att skriva utan att äta.

Och med detta sagt ämnar jag ge mig ut i världen på jakt efter lite proviant för att kunna fortsätta detta eviga redigerande.

14 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Feb 15, 2012 @ 17:53:57

    Jag håller till stor del med. Det ÄR lätt att glömma bort att äta när man är riktigt inne i något. Jag söker också den där perfekta skriv-provianten, det närmaste jag kommit är äpplen, päron och morötter (och sånt) skurna i mindre bitar som man kan ha i en burk eller skål. Hör av dig om du hittar bra skriv-proviant.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 15, 2012 @ 18:14:30

      Det är riktigt bra alternativ, med äpplen, päron och morötter, problemet är att i alla fall äpplen och päron tenderar att få en avtändande brun hinna så fort man delar upp dem i mindre bitar.

      Svara

      • N.
        Feb 15, 2012 @ 20:21:20

        Fast vissa typer av äpplen håller sig fräschare än andra. Krispig Gala äpplen brukar vara rätt bra på att inte bli sunkiga. (Päron håller jag med om dock, de blir lätt lite trista.)

      • Susanna Björnberg
        Feb 16, 2012 @ 01:08:29

        Det visste jag inte. Skall testa Gala. Morötter håller sig ju även de länge. Särskilt i ett glas vatten.

  2. Undin
    Feb 15, 2012 @ 18:40:52

    Yoghurt är både mat OCH drickbart. Det är den bästa skrivmaten jag känner till.

    Svara

  3. Fröken Jenn
    Feb 15, 2012 @ 22:38:06

    Vindruvor om man inte är allergisk. Man blir inte saltig om fingrarna på samma sätt som med nötter eller kladdig.

    Svara

  4. Klara Stockfelt
    Feb 16, 2012 @ 13:14:27

    Det finns ju mättande mat i flytande form, smoothie eller som tidigare nämnt, yoghurt!
    Sedan kan jag rekommendera kokt matkorn! Det är otroligt mättande, en liten portion gör så att du är mätt i ca 18 timmar. Något att kombinera med drick-yoghurt kanske? ^^

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 16, 2012 @ 13:26:51

      Det är bra tips! Problemet med matkorn är att det måste ätas medelst redskap (har lite svårt för att dricka någonting med klumpar, så en blandning av matkorn och yoghurt vore inte så inspirerande för undertecknad).

      Svara

      • Klara Stockfelt
        Feb 16, 2012 @ 14:21:42

        Äta matkornen en stund innan själva skrivningen går igång? Man håller sig ju som sagt mätt i 18timmar! Så kan man senare fylla på med yoghurt! Och en morot, för att ha något att tugga på kanske…

      • Susanna Björnberg
        Feb 16, 2012 @ 16:04:50

        Haha, det blir en trerättersmiddag per skrivtillfälle.

  5. Sofie
    Feb 17, 2012 @ 09:50:34

    Äpplen och päron kan man stänka lite citron över, så blir de inte bruna. 🙂
    Annars kan jag rekommendera blåbärssoppa och nyponsoppa!

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 17, 2012 @ 18:33:55

      Åh, det visste jag inte. Äpplen och päron skall definitivt få en ny chans. Blåbärs- och nyponsoppa är jag av princip lite skeptisk mot. Trauman i barndomen… Minns att jag ogillade nyponsoppa och på grund av detta fick jag ingen efterrätt på fritis. Damn you, nyponsoppa!

      Svara

Kommentera

