The soundtrack of my book

Till att börja vill jag bara säga ett stort grattis till bloggen, vilken fyllde 1000 (tusen) träffar igår, närmare bestämt natten till idag. Jag vill tacka alla fina läsare som gjorde detta möjligt, jag vill tacka mamma och pappa, mina lärare i svenska från årskurs ett och uppåt som… Överdrivet? Lite, kanske.

Tårta blir det, i alla fall! Vad skall vi säga? En tårta/ tusen träffar? Jag kommer att förvandlas till min skrivgrupps feeder!

För det andra kan jag meddela att jag återigen har varit och sett Tinker, Tailor, Soldier, Spy, denna gång med L. Vad jag denna gång slogs av var det helt fantastiska soundtracket och jag återupptar en tidigare tråd, närmare bestämt den rörande ljudmiljö under skrivandet. Personligen föredrar jag instrumental musik då jag skriver, jag har annars en plågsam förmåga att börja lyssna på vad folk sjunger (vilket i sin tur gör att underliga och helt lösryckta meningar kan dyka upp i texten).

Då jag skrev Enter Sallowville hade jag helt hakat upp mig på Akira Yamaokas Silent Hill-soundtrack. Många låtar var förvisso inte instrumentala men musiken hade det rätta soundet för det jag ville beskriva. Nu är ju å andra sidan E S mycket Silent Hill-inspirerad, så det var inte så underligt i sig. Då det kommer till E S var det mest överraskande att jag, som har mycket svårt för skräck, faktiskt började skriva just det. Av någon anledning har skräcktemat hållit i sig även om jag aldrig frivilligt skulle se en skräckfilm.

Som jag skrivit i tidigare inlägg har min skriv-spellista på Spotify börjat driva mig till vansinne, något den gjorde redan 2010. Rådvill stod jag där då november närmade sig 2011, med en spellista som skulle få mig att slita mitt hår, utan möjlighet till förnyelse. Det vad då jag hörde det. Det! Av en ren händelse, som en blixt från klar himmel: Om jag skickade iväg ett meddelande i mitt IM-program (IM= Instant Message, ex. MSN, Skype, AIM) strax efter att någon hade skickat ett meddelande uppstod de fyra första tonerna i Peter och Vargen – Grandfather. Plötsligt hade jag ett nytt soundtrack och jag ser med nöje fram emot hur det har påverkat de två böcker som skrevs till detta.

Årets bok kommer troligtvis att till stora delar skrivas till Tinker, Tailor, Soldier, Spy-soundtracket. (Har jag förresten berättat att jag är ett stort fan av Benedict Cumberbatch?)

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elin
    Feb 16, 2012 @ 14:39:41

    Det är som ljuv musik i mina öron. Tååårta!
    Och jag börjar att bli väldigt nyfiken på den där filmen…

    Svara

  2. Momiji
    Feb 16, 2012 @ 15:08:54

    Lite besviken är jag faktiskt att du inte höll ditt löfte att gå och se TTSS med mig fastän det var jag som tipsade dig om att BC var med i filmen… 😉

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 16, 2012 @ 16:04:01

      Inte lika besviken som jag är på dig för att du jobbade den enda dagen jag kunde gå. Fy dig! (Notera också att jag ej är främmande inför tanken att se den igen. Skall vi synka scheman?)

      Svara

  3. Sofie
    Feb 17, 2012 @ 10:05:43

    Oh, jag vill tipsa om sajten jamendo.com – massor med musik, mycket instrumentalt, och alldeles lagligt gratis för privatpersoner (och utan reklam), bara att ladda hem eller lyssna direkt från sajten.

    Svara

Kommentera

