Söndagar

Som titeln nog avslöjar blir detta ett typiskt söndagsinlägg. Jag är inte helt säker på vad detta egentligen innebär, kanske borde jag inte skriva alls? Nåja, det kan vi ju avskriva då jag redan har börjat.

I vilket fall tänker jag i alla fall ta det lite lugnare idag. Det vankas redigering, i vanlig ordning, samt nästa skoluppgift, vilken jag vill ta mig an och komma över så snart som möjligt. Det var bara det. Väl?

Allt oftare på senare tiden har jag fått känslan av att jag har någonting att göra som jag helt har glömt bort. Jag vet inte om det bara kan vara en lätt släng av demens eller om jag faktiskt har haft någonting inplanerat. Det känns som om jag allt som oftast påminns om möten, samkväm eller tillställningar som jag inte ens minns att jag hade hört någonting om ifrån början, och skall sanningen fram börjar jag bli orolig att det bara blir värre och värre.

Nu kan väl en hel del, om inte allt, skyllas på att jag har förskräckliga sov-vanor (i skrivande stund visar klockan på 03.52, fy mig!), och jag borde snarare göra någonting åt detta än att våndas över mitt dåliga minne. Men jag hinner inte. Dygnet har på tok för få timmar för att jag skall få någonting gjort och jag undrar om det kanske inte är värt det. Dåligt minne och för lite sömn kan med lätthet lösas medelst fickkalender och väckarklocka, men det förutsätter att fickkalendern används och att väckarklockan tränger igenom otaliga lager av sömn. A dream within a dream, within a dream, within a dream… och ungefär där är jag när jag sover.

En livsstilsförändring, det är vad jag skall göra. Nästa vecka.

Dagens fråga: Hur skall man se ut på sitt författarporträtt för att se lagom intelligent, opretentiös och trevlig ut? Vilken författare tycker ni har det snyggaste författarporträttet? Själv lutar jag åt Richard Morgans.

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sara
    Feb 19, 2012 @ 14:01:30

    Jag föreslår ett porträtt i stil med Dmitrij Gluchovskijs som finns avbildat i Metro 2033, tyvärr fanns inte detta att finna på nätet, men du kan ju, med tillgång till hel bokhandel, lätt leta upp och inspireras av detta teatrala portätt. Fördelen är ju att detta porträtt lätt kan tas även ifall du har en ”bad day” uteendemässigt, tex efter ett av dina skrivar-ej-ätar-dygn. Grattis till alla dina träffar!

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 20, 2012 @ 00:53:52

      Jag har helt missat hans författarporträtt, skall ta mig en titt på det imorgon. Det låter som någonting i stil med China Mievilles författarporträtt (han ser alltid ut som en street thug men verkar fantastiskt mysig).
      Tack! ❤

      Svara

  2. N.
    Feb 19, 2012 @ 15:38:23

    Jag gillar den jag har på min ‘om mig’ sida… jag skulle nog använda den eller något liknande. (Alternativt något mycket fånigt.)

    Jag håller med dig om att Richard Morgan har ett mycket stiligt författarporträtt. Jag gillar även Jasper Ffordes för han ser oftast så sympatisk ut. (http://www.booklore.co.uk/Authors/FfordeJasper/jasper_mari_06.jpg) Men jag vet inte om jag har någon speciell favorit bland författarporträtt.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 20, 2012 @ 01:03:45

      Ja, det är riktigt fint. Och jag uppmuntrar Mycket fåniga författarporträtt, författare tar sig själva på alltför stort allvar.

      Jag har nog aldrig sett honom tidigare. Han ser lite karg ut, skulle passa som nordisk deckarförfattare. Johan Theorin möter Jo Nesbø,

      Svara

  3. kmcollin
    Feb 19, 2012 @ 16:17:58

    Jag gillar Katarina Harrison Lindbergh http://bilder.panorstedt.se/bilder/person/224/Harrison_Lindbergh_Katarina_1.jpg
    Men eftersom jag känner henne så är jag kanske lite partisk också.

    Svara

Kommentera

