Att skriva med känsla

Och nu talar jag inte om att göra en Ranelid och skriva med passion (vilket han i alla fall verkar göra, av senaste deltävlingen i Melodifestivalen att döma), utan om att projicera sina känslor till ett bränsle att skapa med. Ja, ni hör ju hur avancerat det här är! Skrivande 2.0!

Eller inte. Jag har många konstnärskolleger, och nu räknar jag med alla jag känner som på något vis sysslar med konst, samt de jag inte personligen känner, men som faktiskt är konstnärer eller författare och därigenom kolleger… Många av dessa säger sig använda sig av tunga upplevelser eller känslor i sitt skapande och skrivande och eftersom de senaste tolv månaderna har varit ganska tunga, rent känslomässigt, så tänkte jag testa det här. Nu har det ju inte varit någon stor, livsomvälvande händelse utan en lång rad elände som avlöst varandra. Och resultatet? Jag kan inte skriva när jag är deprimerad. Det går inte. Nix-pix. Intet. Niet, som ryssarna nog inte hade sagt i det sammanhanget.

För att skriva någonting vettigt behöver jag vara på ganska gott humör. Jag skall inte ha någonting att grubbla över eller några inre semi-trauman att bearbeta. Nu är det ju väldigt individuellt, det här med känsloskrivande, och det finns ju olika former av känslor. Glädje är en mycket bra känsla att skriva på, även vemod av den lindrigare sorten.

Idag kan jag skriva. Trots att världens fulaste hand tillhör mig (det är värre på riktigt, då kan man se fight-club-knogarna ordentligt).

Och har hittat ännu en underbar inspirationsbild. Eller om det blir drömomslaget till bok fyra…

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sara
    Feb 23, 2012 @ 11:03:11

    Vad har du gjort? Var det så du pitchade din bok? Med knytnävarna?

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 23, 2012 @ 12:54:15

      Tanken slog mig inte, det hade kanske varit mer slagkraftigt.
      Nej, jag är from som ett lamm. Det är däremot inte kölden som står som bov i detta drama. Varje vinter spricker mina knogar likt underminerad asfalt, för att uttrycka mig lite Ranelid-esquet.

      Svara

Kommentera

