Skrivkramp och inspiration

Efter att jag igårkväll skrev nio handskrivna brev tänkte jag förbereda dagens blogginlägg. Men det kom inget. Jag hade ingen idé alls på vad jag skulle skriva, men tänkte att det nog skulle dyka upp något imorgon. Och efter att jag idag lackat, sigillat och kuverterat nio handskrivna brev var jag övertygad om att inspirationen skulle komma flygande som ett litet tefat i rymden. Men ingenting. Och då slog det mig. Jag har fått skrivkramp!

Jag trodde uppriktigt sagt inte att jag skulle kunna få skrivkramp på bloggen men, som vi alla vet, går högmod före fall. Men skam den som ger sig, och jag är inte sämre än att jag kan vända någonting negativt till någonting positivt! Här skall skrivas om skrivkramp!

När jag skriver så får jag, som alla, stundom skrivkramp. Det blir halt blankt i huvudet och jag kan stirra på det öppna textdokumentet och inte ha en aning om hur jag skall komma vidare. Problemet är mindre under november, då jag egentligen bara skriver och aldrig riktigt tänker efter. Skulle jag fastna har jag min synopsis så att jag vet vart jag ska och dessutom en sjuhelsikes tidspress. Problemet kommer snarare då jag kan skriva i lugn och ro, då jag kan fundera över vad det är jag vill ha sagt och hur jag vill säga det.

En person hävdade förra hösten att det var omöjligt att skriva utan inspiration, något som jag och många med mig protesterade mot. Majoriteten av all skrivtid har inte alls med inspiration att göra utan att bara sätta sig ner och skriva. Den här personen ansåg senare att det krävdes inspiration för att ta sig upp på morgonen, någonting vi andra snarare kallade självbevarelsedrift, så personen ifråga skall väl tas med en skopa salt. Dock insåg jag då att det faktiskt finns människor (jag är ibland en av dem, men jag försöker att inte låtsas om det. Det skulle göra det här inlägget dubbelmoraliskt och så kan vi ju inte ha det!) som bara sitter och väntar på att inspirationen skall gripa tag i dem  och svepa med dem till lyckans förlovade land där de kan skriva om allt och ingenting med aldrig sinande ord. För det är lite så det känns, när man är inspirerad. Det är inte helt olikt en känsla av oövervinnelighet (och vad var det vi sa om högmod?), vilket gör att när skrivkrampen väl kommer, och den kommer att komma, så känns det tusen resor värre än då man bara tvingar sig till att skriva. Det är då skrivandet har blivit ett yrke.

Dessutom, apropå inspiration, så fick jag en fantastisk inspirations-CD skickad till mig från underbaraste Karin igår! Det kommer alltså inte bara bli spionmusik till nästa skrivprojekt, vilket vi alla (läs: jag) ser på med lättnad och glädje. Återigen, stort tack till Karin!

Fick för övrigt tips från mest fantastiska (här skräder vi minsann inte superlativen!) Ninni på en blogg med skrivdon och allt annat som på något vis har med fysiskt skrivande att göra, Palimpsest. De hade till och med ett inlägg om TTSS! Jag älskar när jag inte är den enda som tycker om saker och ting.

Och sist, men inte minst, en bild på min älskade reservoarpenna (inte min, men samma modell. Var inte så petiga!)

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Feb 28, 2012 @ 14:53:04

    Åhå, jag är fantastisk? Nu känner jag mig ju alldeles älskad!

    Du får avslöja vad det är för inspirations-musik imorgon så jag inte kreverar av nyfikenhet.

    Man får skriva skrivkramps-inlägg ibland, tycker jag. Jag gjorde det ju… och ditt innehåller ju faktiskt vettigheter snarare än mitt tramsande.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 28, 2012 @ 15:13:04

      Jajamensan!

      Det skall jag absolut göra. Är barnsligt förälskad i det här soundtracket of my next book.

      Jag tror bara att jag krånglar in mitt tramsande i så mycket tankar som jag inte redigerar bort att det ser vettigt ut. Tyckte om ditt skrivkrampande! …du vet vad jag menar.

      Svara

      • N.
        Feb 28, 2012 @ 15:55:32

        Aw, tack. Jag gillar vad du skriver.

        Jag håller förresten med Sara, skriv om din penna. Jag gillar också pennor och läser gärna om dem. (Surprise!) För övrigt funderar jag på att skaffa mig en ny reservoarpenna med tunn spets. (Den jag har är egentligen lite bred för min handstil.) Jag vill ha en mycket stilig penna.

        Ah, och grattis till att ha kommit över 2000!

      • Susanna Björnberg
        Feb 28, 2012 @ 16:57:03

        Då beger vi oss till Rum för papper imorgon =) Tycker i och för sig att din handstil gör sig bra nu… Men det är lite för att jag är superavundsjuk på den.
        Tack ^_^

      • N.
        Feb 28, 2012 @ 17:15:02

        Mjo, fast jag använder dopp-penna just nu, inte reservoarpennan.

        Inte för att skryta, men jag gillar min handstil rätt bra med. ^_~

      • Susanna Björnberg
        Feb 29, 2012 @ 00:27:29

        Vad fint >.< *inte aaaalls avundsjuk*

        Haha med all rätt.

  2. Sara
    Feb 28, 2012 @ 14:58:00

    Jag har en massa skriv och tankeböcker, en av dem är min fina prettobok som jag bara skriver ner de mest intressanta tankar jag har på ett (försök till) välformulerat vis. Där skrev jag många sidor på temat: Den perfekta pennan. (visar nivån på mina intressanta tankar). Det är ett ämne som aldrig slutar att fängsla mig, det vattnas lätt i munnen när jag kommer till ditt sista inflik om favoritpennan och jag blir grymt nyfiken. Kan du inte skriva mer om detta? Hur ser du på pennan och vilka pennor och FÄRG på bläcket tilltalar dig? Jag menar nästa gång du sitter fast med skrivkramp?

    Svara

    • Sara
      Feb 28, 2012 @ 14:59:33

      Grattis 2002 träffar!!

      Svara

    • Susanna Björnberg
      Feb 28, 2012 @ 15:16:26

      Åh! Det låter som en jättebra idé! Och jag skulle gärna läsa om den perfekta pennan. Jag gillar pennor…

      Ja, jag skall skriva ett inlägg om min älskade penna, till din ära! Har du, helt apropå ingenting, besökt butiken Rum för papper, i Viktoriapassagen? Där kan man bada i bläck och vada i pennruggar.

      Och tack! Bloggen har fyllt vuxen =)

      Svara

  3. Elisabets mamma
    Feb 29, 2012 @ 00:13:14

    Mycket glad att inspirationscd:n landade väl!

    Svara

Kommentera

