Opepp

Det verkar inte som om mitt ode varit någon vidare hit bland folk. Underligt, jag tyckte att det nästan var fint. Nåväl, det var inte enkom för att hörsamma Saras (nej, men se! En palindrom!) önskan som jag skrev den utan även för att jag varit väldigt opepp, både igår och idag.

Vad är då pepp, undrar ni alla. Pepp är likvärdigt med lust, att ha lust att göra någonting. Medan Inspiration är att veta vad du vill göra är Pepp att ha lusten att göra det. Du kan ha inspiration utan pepp (ovanligt) och pepp utan inspiration (betydligt vanligare). Igår hände Någonting, som jag inte ämnar gå närmare in på, som tog bort mycket av min pepp. Kvar finns inte mycket mer än en påtaglig känsla av besvikelse över att du inte kunde åstadkomma mer.

Särskilt besvärligt blir detta då man, som jag igår, skall försöka komma igång med skrivandet, värma upp inför november, so to speak. Där satt jag, utan minsta gnutta pepp och en måttlig dos inspiration som jag inte kunde göra någonting av. Resultatet blev ett ode till en trogen reservoarpenna, ett femtonminuters ordkrig på temat ”Ur mördarens synvinkel” (831 ord!) samt ett hundraords drabble (vilket i stort sett innebär att man skall skriva en historia på exakt hundra ord).

Efter detta begav jag mig hem till M och N för att spela rollspel men inte heller det återgav någon pepp. Och då det kom till textbaserat rollspel senare under kvällen så lyste peppen med sin frånvaro. Jag har inte den blekaste aning om var min pepp har försvunnit, men om ni ser någon pepp som verkar ensam och förvirrad så får ni gärna skicka den åt mitt håll. Den är mycket saknad och kommer tas väl om hand så snart den kommer hem. Hälsa den att jag inte är arg på den.

Mitt opeppade öga får bli dagens inspirationsbild.

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Mar 01, 2012 @ 16:17:53

    Jag gillade ditt ode. Det var fint och fyllt av kärlek.

    Trist att höra att din pepp har rymt, om jag ser den lovar jag att fånga in den och skicka till dig i en liten låda. Det finns inte något du brukar kunna göra för att locka tillbaka peppen? Säg till om det finns något man kan hjälpa till med för att få hem den igen.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 02, 2012 @ 03:00:45

      Tack! Då blir det kanske fler?

      Vad gäller min pepp så vet jag faktiskt inte. Tror att jag är för beroende av andra människor. Gör, eller säger, någon något dumt så… ja, försvinner hågen, så att säga.
      Hoppas att du kan hitta den! Du har min adress.

      Svara

  2. kmcollin
    Mar 01, 2012 @ 23:08:32

    Jag lovar att skicka din pepp om jag hittar den. Tråkigt att du tappade bort den till att börja med.

    Svara

  3. Sara
    Mar 02, 2012 @ 20:58:49

    Jag brukar skylla opepp på sjukdom, att det likson inte har något med mig att göra utan att en sjukdom antagligen slagit klorna i mig, känner du efter tillräckligt ordentligt kanske det är så? Så då får jag lov att vara fruktansvärt oproduktiv ett slag och sedan nya tag när jag känner mig ”frisk” igen. Alltså ingen stress eller dåligt samvete! Har du förresten hört att Sjögurkesatsen skall vara med i nya star trek, tydligen i skurkskepnad, vad har du att säga om detta?

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 03, 2012 @ 03:49:55

      Det var en bra inställning, jag skall låna den nästa gång jag blir opepp (blev nästan odrägligt pepp ikväll). Det känns, nu när du säger det, inte helt olikt en rejäl förkylning. Huvudet blir tjockt och mosigt och hjärnan lika täppt som näsan då förkylningen är som värst.
      Jo, jag hörde det. Jag känner mig lite kluven till det hela. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att han skulle göra ett utomordentligt jobb, men har lite svårt att tänka mig honom i en science fiction-miljö. Det skall bli spännande!

      Svara

Kommentera

