Hej, jag är författare!

Eller är jag det? När går gränsen mellan ”att skriva” och att vara ”författare”? Författare skriver, så åt det hållet är det ju ingen skillnad, men långt ifrån alla som skriver är författare. Eller är de det? Låtom oss konsultera Wikipedia!

Enligt Wikipedia är en författare ”… en person som skriver romaner, noveller, artiklar, poesi etc. Med författare avses i första hand skribenter som skriver skönlitteratur (SAOB); skribenter av annan litteratur är till exempel skriftställare, journalister, informatörer.” Så länge allt väl. Jag är fortfarande en författare! Lite mer problematiskt blir det längre ner i artikeln då det ”anses allmänt att man inte blir författare officiellt förrän man har blivit publicerad av ett förlag eller en tidning, fått ett verk uppfört på en teater eller gjort en film.”

Plötsligt är jag inte författare längre och det känns inte bra alls. Jag hade ju just vant mig vid att faktiskt vara en författare. Skulle man på något annat vis kunna smita förbi publiceringsdelen och kalla sig för författare i alla fall? Lite i förväg?

Då jag var i Visby under medeltidsvecken för en massa år sedan kom en journalist och hans fotograf fram för att ställa ”Dagens fråga” (som då var ”Var det bättre förr?”. Jag svarade ja, för det fanns fler får då.) och avslutade med att fråga om mitt yrke. Jag visste inte vad jag skulle svara, jag hade slutat gymnasiet ett år tidigare och bara pluggat två kurser etnologi. Och det sa jag: ”Jag har bara pluggat ett år etnologi sedan gymnasiet.”
”Aha!” utbrast den entusiastiske journalisten. ”En kollega! Då skriver jag ‘etnolog’.”
Och det gjorde han, något min käre far hade fasligt roligt åt då jag inte alls var någon etnolog utan en simpel student. Men är det inte så det är? Vi blir vad andra ser oss som. Journalisten såg mig som etnolog och då blev jag det (och nu skall ni inte sitta och muttra över att ”Jaha? Så om någon tror att jag är läkare så är jag det?”. Skärpning!). Om någon tycker att man med sex böcker i bagaget, utgiven eller ej, är författare, då är jag bannemej det!

Så då är jag det. Outgiven författare, men författare lika fullt.

Hej, jag är författare!

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kmcollin
    Mar 02, 2012 @ 14:09:27

    Såklart du är författare. Snart publiserad författare.
    Och det där lammet var sååå sött! ^_^

    Svara

  2. Rebecca Mörtberg
    Mar 02, 2012 @ 14:18:26

    Jag känner samma problematik. (Med min utbildning och författandet) Jag ser mig själv som en typ av skribent, men vågar inte ge mig själv titeln författare förrän jag fått något utgivet. Så jag säger att jag strävar efter att bli en författare. Och jag tror det har lite med hur man personligt ser på saken. Om man vill sätta titeln på sig själv innan så tycker jag att man kan göra det. Eftersom det är ett sätt att identifiera sig själv. Jag ser mer titeln som en status på var jag är i min utvecklingsprocess. Kort sagt: Jag använder titeln ”Författare” för att motivera mig att skriva mer, slutföra mina projekt och pusha mig själv att skicka in manus till förlag.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 03, 2012 @ 03:36:55

      Det är absolut en motivation och jag kommer att sätta ett ”riktig” framför författare den dag jag blir publicerad. Samtidigt så känns det i det närmaste orättvist att inte kalla människor som skrivit mycket för författare. Om jag aldrig blir utgiven, kommer jag aldrig ha varit en författare då, hur mycket jag än försökt?

      Svara

  3. Tessan - KREATiV text I foto I design
    Mar 02, 2012 @ 14:36:28

    Asch, kalla dig vad du vill så länge du skriver. Själv använder jag samlingsordet kreatör då jag sysslar med så mycket olika saker. Och du kommer ju säkert att bli publicerad snart. 😉

    Svara

  4. Johan Lindback
    Mar 03, 2012 @ 05:11:22

    Intressant inlägg! Jag resonerade själv kring det där en gång, i det här inlägget: http://johanlindback.wordpress.com/nar-ar-man-forfattare Mitt resonemang var dock lite annorlunda =)

    Svara

  5. Elisabets mamma
    Mar 03, 2012 @ 10:09:08

    Skulle faktiskt inte kalla mig för serietecknare. Två serieböcker med mitt namn på står på biblioteken lite här och var och går att köpa från samtliga boklådor på nätet, och några andra ställen också. Men serietecknare? Neej! Snarare visuell iakttagare.

    Svara

Kommentera

