Back on the write track

Efter att den senaste tiden har svävat iväg lite i bloggen (det händer som sagt alldeles för lätt, särskilt med dessa underbara parenteser) tänkte jag återgå till att skriva om det jag faktiskt planerade att skriva om från början. Skrivande. Idag blir det närmare bestämt mitt eget skrivande eftersom jag är fasligt partisk då det kommer till detta och det inte kräver någon research eftersom jag känner mig själv förhållandevis väl.

Jag har inte skrivit något skönlitterärt, varken novell eller roman, sedan november 2011 (övningsuppgifterna i skrivgruppen räknas inte då jag av dålig vana skriver sådant helt ogenomtänkt och oplanerat) och jag har sedan dess i stort sett bara skrivit brev, redigerat gammalt och textbaserat rollspel. Det är inget fel med det, tvärtom! Fast det hjälper föga till att öka antalet skrivna böcker och noveller. Jag har ju i alla fall tre idéer att arbeta med; synopsisen till nästa bok i Falkenbergsserien, något film noir- och steampunkinspirerat samt uppföljaren till Enter Sallowville. Bar att välja och vraka! Det känns som om det var en evighet sedan jag faktiskt författade.

Och så var det det här med genrer. Igår såg jag och familjen på Tärningen är kastad, en underbar svensk deckare från 1960, så fylld av one liners att jag överväger att skriva ett argt brev till SFI och kräva att de skall skriva om alla deckarmanus för att bättre överensstämma med De Gamla Godingarna. Det är ju så jag vill skriva, tänkte jag då den säkert tionde perfekta repliken satts. Nu kommer jag ju självfallet inte på någon, men jag lovar er att de var bra! Frågan är om de alls kan uppskattas i dagens samhälle där man inte är otrevlig mot sitt tjänstefolk och aldrig skulle komma på tanken att låta en privatspanare tafsa på mordvapen utan skyddshandskar, om ens alls.

Vi får helt enkelt se vad det blir, nu när jag är tillbaka på banan och på rätt spår igen!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. N.
    Mar 04, 2012 @ 14:18:45

    (I approve of this pun!)

    Jag skulle vilja läsa noveller skrivna av dig! Det vore spännande.

    Svara

Kommentera

