Sagor

Igår, efter att jag hade simmat mina tusen meter (vilket jag är stolt över, och tänker vara stolt över, och hör sen! Jag skall rasa i vikt och omfång!), träffade jag den trevliga Ninni. Vi talade om lite allt möjligt och kom efter en stund in på bloggarna. Detta var samtidigt som jag skrev gårdagens inlägg, så det var inte underligt att samtalet drogs ditåt. Ninni sa att hon funderade på att skriva ett inlägg om sagor, och jag tyckte att det lät som en utmärkt idé!

Nu måste jag bara säga att det på intet sätt är så att jag sitter och stjäl idéer från mina vänner om vad jag skall blogga om, absolut inte! Saken är bara den att jag hamnade i en situation senare på kvällen där sagoskrivande kom på tal och jag måste (måste är ett så starkt ord. Jag borde. Jag vill.) skriva några sagor och medeltida ballader till ett lajv jag tänkte vara med på i maj, och jag insåg att jag inte har en aning om hur man skriver en saga.

Då jag läste etnologi hade vi en föreläsning om just sagor. Jag minns att alla grupper, vi var väl en tre-fyra stycken i varje, fick två böcker, en med sagor och ett register över sagors beståndsdelar. i registret stod beskrivningar till olika element i sagor, exempelvis talet sju, vita kaniner, silverklockor… Ja, allt som kunde tänkas dyka upp i en saga. Jag skulle verkligen behöva den nu…

Som om detta inte vore nog skall jag även försöka knåpa ihop några ballader (även om jag sjunger hellre än bra) så där har jag också att göra. Så för att återknyta till föregående inlägg; här skall researchas! Först ut på listan står att försöka få tag i det där registret. Om jag inte bara drömde det, men gjorde jag så har jag mer fantasi än jag trodde. Heja mig!

Ja, om någon har något tips på sagoskrivande så mottages dessa tacksamt.

Efter lite research, ah, såg ni vad jag gjorde där, hm?, så har jag kommit fram till att jag nog letar efter A Guide to Folktales in the English Language: Based on the Aarne-Thompson Classification System (Bibliographies and Indexes in World Literature av Ashliman. Inte för att det hjälper då jag inte verkar kunna hitta eländet till ett vettigt pris.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Mar 08, 2012 @ 19:45:27

    Tolkiens ”On Fairy Stories” kan kanske intressera dig med? Jag har den här någonstans… om jag lyckas leta fram den bland alla böcker kan du få låna.

    Svara

Kommentera

