På plats i inspirationen

Då det nu är lördag, ledigt och dessutom melodifestivalfinal (ja, jag tycker om det. Och är stolt över det! Eller stolt och stolt… Jag tycker om det, även om majoriteten av mina vänner inte gör det. Vilket gör att jag går emot strömmen och per se blir fantastiskt cool!) befinner jag mig i hjärtat av min inspiration; i Falkenberg. Det vankas födelsedagskalas för brodren och hanses son, gåvor är införskaffade och jag har flera timmar (närmare bestämt 38 minuter) på mig innan gästerna dyker upp. Tid som jag kan, och kommer, spendera med att insupa den Falkenbergska atmosfären.

Av olika anledningar, mestadels jobb och avsaknaden av både körkort och bil, är jag inte härnere särskilt ofta. Sedan familjen köpte ett större sommarhus har det dock blivit ett mer frekvent besökande och jag tar tillfällena i akt att ta lite bilder. Inspirationsbilder.

Tvärtemot vad många tror så är Falkenberg inte särskilt stort (inte för att väl någon har trott att det är stort, egentligen) men med många underbara miljöer. Det är en blandning mellan storstad och liten stad, en blandning mellan mys och obehag. Obehaget kommer sig mest av att jag har läst mina egna böcker och vet exakt vad som hände på Åvägen och gatan bakom Kronans galleria.

Idag har jag dock hållit mig till Skrea och det är också därifrån jag har tagit dagens inspirations bilder. Det ena är på ett hus som med rätt ljuseffekter speglade precis den känsla jag försöker fånga i mina böcker. Är inte livet spännande, så säg.

Och inne på ICA-Skrea strand renoverade de taket och passade på att sätta upp mysbelysning (som var totalt omysig) under de nakna rören i taket. Jag älskar när verkligheten bestämmer sig för att rätta sig efter min uppfattning om den!

Kommentera

