Mitt i fokus

Jag motionerar, även om man inte kan tro det när man ser mig. En känd deckarförfattare sa en gång att motion är viktigt för tankeprocesseb då det gäller att spåna fram bokidéer (författaren i fråga är Johan Theorin, jag håller inte så hårt på hemligheterna) och jag har tänkt anamma detta. Nu sysslar herr Theorin enligt egen utsago med springning och jag har börjat ägna mig åt att simma. So far so good? Nej. Problemet med mig är att jag är en fruktansvärd tävlingsmänniska och jag måste bli bättre och bättre. Var gång jag simmar så är det tusen meter, det vill säga tjugo längder och jag måste göra det på mindre än fyrtio minuter (jag sa aldrig att jag var snabb!).

Det låter riktigt hyggligt, inte sant? Men där kommer fokusen in. Det är väldigt svårt att behålla fokus på att utveckla bokidéer när man skall räkna längder, hålla koll på tiden och minnas sitt skåpnummet. Samtidigt. Kvinnlig simultankapacitet i all ära, men inte ens jag kan hålla allt det där i huvudet samtidigt som jag löser mina stora plotproblem.

En idé vore kanske att göra som herr Theorin och faktiskt börja springa, men jag väntar bog ett litet tag med att avancera på det viset. Först och främst vill jag ha mindre vikt att släpa påskhelgen för det andra så vill jag gärna att det skall bli lite varmare ute. I och med värmen kommer jag också att kunna börja cykla igen.

Där har vi i sanning en fantastisk inspirationskälla! Jag brukar om sommaren cykla ner till Kungsbacka (på mina bra dagar. Annars blir det bara till Särö, men det tycker jag att vi kan hålla tyst om. Det låter inte riktigt cool och jag är ganska mån om att låta cool eftersom jag aldrig var cool när jag var liten.) och det är en helt fantastisk miljö att tänka och spåna i, särskilt då Ginstleden, som cykelleden heter, byggts på gamla Säröbanan ner till Särö och som alla tågvallar håller den sig förhållandevis backfri. Miljön växlar mellan hav, skog och åkerlappar med enstaka inslag av villaområden. Faktum är att hela idén till bok tre växte fram under en dags idogt cyklande. Snart blir det alltså att ge sig ut igen!

Kommentera

