Intryck och inspiration

Igår kväll blev det återigen rollspel och det gick fruktansvärt fel. Och inte på det förhållandevis bra sättet som sist. Nej, igår kväll var det som att doppa huvudet i en hink med elände och sedan smeta in resten av kroppen i rent misslyckande. Hade det här varit en rollspelsblogg hade jag berättat om det.

Vad jag egentligen ville (och som jag nu har kommit till. Ja, bered er på sanningar!) var att återigen reflektera över inspirationen och alla dess uttryck. Jag kom på mig själv, medan min karaktär sprang för sitt liv från läskiga spöken och imaginära insekter, att fundera över om kanske något liknande skulle ske i nästa bok (men inte förrän jag frågat N… Okej, jag kommer att gå mot strömmen och faktiskt börja skriva ut vad mina vänner heter. Jag skäms inte för dem! Inte förrän jag frågat Nina om lov att använda idén.) och skämdes nästan över att jag kunde tänka på det då min stackars karaktär kämpade för sitt sans och vett.

Känslan höll också i sig och då jag skulle åka hem var jag orolig för allting. Jag vågade knappt titta ut genom fönstret av rädsla att se något läskigt. Återigen frågar jag mig varför jag gör det. Varför åker jag hem till Maria och Nina för att spela detta förbannade rollspel med dem, Elenor och Tobbe? Det är inte logiskt! Det talar mot allt sunt förnuft! Jag avskyr att bli skrämd!

Men jag älskar allt det andra. Jag älskar att berätta historier, själv och tillsammans med andra, och jag älskar att låta någon annan styra historien. Jag älskar att sjunga karaoke IC (in character, i karaktär. Som ett minilajv.) och att prata på (vad jag tror är) bred skotsk dialekt för att min karaktär är från Edinburgh. Jag får helt enkelt ta det onda med det goda och fortsätta att köra på. Jag har ju, som tidigare sagts, världens bästa vänner!

Kommentera

