Att skapa karaktärer

Det här är något som jag har ganska stora problem med. Jag är lite för otålig för att sätta mig ner och faktiskt skriva ner hela mitt karaktärsgalleri (som en god författare alltid bör göra, om inte annat så för att faktiskt kunna använda sig av de mer intressanta karaktärsdrag hon kommer på. Jag upptäckte till exempel att min huvudperson hade vissa narkoleptiska drag i bok ett som sedan helt försvann. Detta kunde ju i och för sig ha berott på en del trauman…) men försöker att ändå ha ett någorlunda hum om de största karaktärsdragen.

Så, hur skriver man nu en karaktär? Det finns nog lika många svar på det som det finns författare. Fler, eftersom fler än författare kan komma sig för att skapa en karaktär (tänker då främst på rollspelare. Personligen har jag tappat räkningen på hur många karaktärer jag har.), och personligen så använder jag olika tekniker beroende på hur stor karaktären är.

Jag använder mig oftast av en lathund, en lista som jag hittade hos Camilla Läckberg (vad hände egentligen med hennes blogg? Jag tyckte att det var trevligt att läsa den.), som helt sonika räknar upp karaktärsdrag, allt från namn och utseende till om karaktären har körkort och vilken favoritmaten är. Med mindre karaktärer nöjer jag mig med namn och en kort bakgrundsbeskrivning, ofta får de inte ens ett utseende innan jag faktiskt skriver dem. Och så finns det den ännu mindre karaktären som får vara glad om den alls får vara med. Till den kategorin hör till exempel den morgonpigge hundägaren eller den orolige grannen. Eller bara ”En i mängden”-karaktärerna (jag tycker alltid lite synd om dem. Vill ge dem mer utrymme, om så bara i en novell, för att gottgöra. Jag tror att det kan ha att göra med att jag läste Sofies värld när jag var ung och i den har bokkaraktärerna en lite speciell roll.) som står i en klunga och betraktar någonting fruktansvärt.

När allt kommer till kritan så är trots allt det viktigaste att man hittar ett sätt som fungerar för en själv, om det så är att använda listor, skriva noveller om karaktärerna eller bara skriva ner det ytterst väsentliga. Det är ju trots allt inte i karaktärsbeskrivningen som romanen skall skrivas. Själv skall jag nu bunta ihop all karaktärsinformation jag spridit i mina böcker och lägga den i ett prydligt dokument. Hädanefter skall jag bli konsekvent!

Och avslutningsvis ett minne från en vacker solnedgång (och utsikten från min balkong. Ja, det är havet därborta i fjärran.) och likaledes en påminnelse om att skaffa en kamera som har förmågan att fånga det naturliga ljuset bättre.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabets mamma
    Mar 21, 2012 @ 22:45:51

    Bra tips för att skapa roller också, hint hint!

    Svara

Kommentera

