Åsikter

Jag har ett litet dilemma, ett dilemma som jag, förhoppningsvis, delar med andra författare. Åsikter. Hur många egna åsikter kan man slänga in i en roman utan att det blir löjligt? Utan att det blir, ve och fasa, ett inlägg i samhällsdebatten. Jag är lite allergisk mot just det, att bli ett inlägg i samhällsdebatter. Det är en sak att skriva en bok som blir en del av samhällsdebatten, en helt annan att skriva en bok som medvetet skall vara det.

Nu finns det ju folk som vill göra just så, och gör det också. De kan till och med göra det bra. Vitsen med mina böcker (eller kanske med mig. Gränsen börjar suddas ut.) är att jag tar upp vissa ämnen som absolut skulle kunna ses som samhällsdebattiska (inte direkt kritiska men i alla fall åsiktiga.) utan att riktigt mena dem som det. Jag vill inte säga varken bu eller bä i politiska frågor eller samhällskritiska dito. Mina böcker är tänkta att förmedla ett annat budskap. Mitt budskap.

Så frågan är… var skall man dra gränsen? När börjar böcker gå från underhållning till samhällsdebattiga? Är alla böcker per se inlägg i samhällsdebatten, eller med förutsättningen att bli det? Svaret på det är nog ja. Därmed inte sagt att jag behöver tycka om det!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Lindback
    Mar 22, 2012 @ 21:50:22

    Det där är jättesvårt. Självklart behöver böcker vara lite provocerande för att beröra, men det är inte alls samma sak som att det är någon form av debattinlägg. Jag tror att man måste skilja på rollerna som skribent och debattör. Skriver man en bok som kan uppfattas som ett debattinlägg riskerar man att skrämma bort en del av sina läsare, och för mig skulle det kännas fel. Själv vill jag att alla ska kunna läsa mina böcker, även om man inte har exakt samma åsikter som mig i övrigt.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 23, 2012 @ 04:59:22

      Precis! Om läsare sedan väljer att använda böckerna som diskussionsunderlag är det helt upp till dem, och om de blir provocerade eller berörda av texten kan det ha både för- och nackdelar. Att däremot skriva för att locka fram sådana reaktioner? Jag håller absolut med, det skulle kännas fel.

      Svara

Kommentera

