Återigen detta karaktärsskapande

Jag har ett dilemma. Jag har egentligen många dilemman men just det här känns lite mer akut. Det handlar återigen om karaktärsskapande (vilket är en av mina svagheter. Jag har inga som helst problem med karaktärsutvecklingen, jag kommer bara inte igång. Det kan ta majoriteten av den tid som jag arbetar med en synopsis.) och gäller denna gång utseendet.

Eftersom jag har höga ambitioner (kanske lite väl höga, men jag är av åsikten att gå ut hårt och sedan bli glad om jag får i alla fall något gjort. Jag tror att chansen att lyckas med det lilla ökar om man satsar på det stora.) så ser jag redan framför mig att mina böcker skall filmatiseras. I alla fall när jag är på det här humöret, vilket är ett riktigt bra sådant.

Men jag vet inte vem som skulle spela mina karaktärer. Detta är kanske inget problem, skulle var sund människa anse, men faktum är att det underlättar något alldeles otroligt att ha ett utseende i tankarna när man skriver. Jag har inte tillräckligt bra fantasi för att helt och hållet kunna leva på mentala bilder (då slutar det istället med att mina karaktärer inte har något specifikt utseende alls. Det är i sin tur något som gör det svårare att beskriva dem, och detta inte bara utseendemässigt. Jag försöker att hålla mig ifrån utseendebeskrivningar så gott jag kan för att, som jag tidigare skrivit, inte riskera att beskriva någon fel.) men har ännu inte heller snubblat över någon med rätt utseende. Benedict Cumberbatch som Albin (min fina obducent) är ju drömmen i en brittisk filmatisering, men då måste det också ske snabbt så att herr Cumberbatch (med all respekt) inte hinner bli för gammal.

Ja, ni hör ju vad det är jag behöver tampas med! Hur i hela fridens namn skall detta gå? I samma dröm som Benedict Cumberbatch (har jag någonsin sagt att…?) spelar Toby Hemingway Jens. Jag undrar om de skulle byta namnen på dem i den versionen…

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kmcollin
    Mar 24, 2012 @ 18:51:39

    Ibland roar jag mig med att tänka ut hur trailern för filmen som bygger på någon av mina böcker skulle vara. ^_^
    Tyvärr har jag inget råd att ge dig dock.

    Svara

Kommentera

