Redigeringssöndag

Idag kommer att vara en dag i författandets tecken, för första gången på ett ganska bra tag har jag ingenting annat inplanerat, bara jag, min padda och alla dessa fantastiska färger att markera ändringar med. Nu undrar säkert många, inklusive jag, varför det här inte redan är gjort och avklarat. Jo, det skall jag tala om för er!  Det finns fyra steg i redigeringsprocessen, min i alla fall.

Steg 1. Läsa igenom
För att kunna redigera måste jag veta vad jag har skrivit, alltså läsa igenom texten. När jag skriver (och som vi tidigare konstaterat så sker detta under en mycket begränsad tidsperiod. Jag försöker fortfarande öva på att skriva utan tidspress, men det är svårt. Mycket svårt.) så sker detta snabbt och utan någon som helst rättstavning under processen, alltså är mitt manus fullt av stavfel. Jag rättar de uppenbara (de stavfel som markeras i rättstavningsprogrammet) direkt efter att jag har skrivit klart men då är det svårt att hitta de stavfel som bildar andra faktiska ord. Dessa skall alltså lokaliseras i steg ett. För att inte tala om underliga formuleringar, ordval plotmissar.

Steg 2. Markering
Ja, markeringen får ett steg i sig, om än ett litet. Det är inte det lättaste, skall jag tala om för er, att lista ut vilken färg allting skall ha. Ändringar är gula, det som skall tas bort är rött. Det som kanske skall tas bort är blått och frågor till mig själv är gröna. Frågan är ju bara vilken kategori saker och ting skall in under.

Steg 3. Ändringar
Och så skall ändringarna skrivas i redigeringsdokumentet. Detta kan innebära allt från att bara ändra ett ord eller en formulering till att skriva frågor som måste kollas upp. Frågorna får vänta med sina svar till efter steg fyra för att se om de ännu behöver svar i den nya helheten.

Steg 4. Införa ändringar i textdokumentet
Den rubriken talar ganska bra för sig själv. Ändringarna skall införas i textdokumentet och sedan kan vi göra den slutgiltiga researchen. Efter att alla frågor fått sina svar är det bara att korrigera dessa och sedan börja på nästa manus.

Och såhär kan det se ut.

Kommentera

