Mer inspiration

Jag skriver deckare, om än inte den vanliga sorten. Nej, förstår ni, jag skriver (vilket många av er säkert redan vet. Jag vill egentligen bara underlätta för nya läsare, vi har kommit upp i över femtio inlägg nu!) deckare med spökinslag. Skräckdeckare, skulle man kanske säga. Inte kanske, jag säger det.

Hur som haver är klockan i skrivande stund strax efter tre på morgonen och Hemsökta hus går på Sjuan (jag insåg just att det inte hetar TV7 eller Kanal 7, utan bara Sjuan. Lite väl modernt, kanske.), som varje söndag… måndag. Jag är inte särskilt förtjust i läskiga saker, som jag tidigare nämnt, men just det här programmet har en mysfaktor som jag inte kan motstå. Jag skulle nog drista mig till att säga att det är spökprogrammens svar på Morden i Midsomer. Det finns något som de amerikanska programmen saknar. Kanske är det miljöerna, i Hemsökta hus befinner de sig alltid i anrika hus, gods och slott, i alla fall med mycket få undantag.

Säga vad man vill om det, vare sig man tycker om spöken eller, som jag, ej, men inspirerande är det. Det är fascinerande att se hur majoriteten av det som händer bara är teamet som gång på gång skrämmer upp varandra, och lika fascinerande att se när det faktiskt händer någonting som är svårt att förklara. Skeptikerna säger väl att det bara är påhitt, och då får de väl göra det, jag tycker i alla fall att det, även om det bara skulle vara påhitt, är mycket spännande. Och jag säger som min söta lilla mormor: Jag tror inte på spöken, men jag skulle inte vilja träffa något.

Med det sagt så kan jag meddela att jag inte alls fick så mycket gjort idag som jag skulle ha velat, som det så ofta blir. Istället så skall jag ta med mig paddan till jobbet imorgon och försöka få någonting gjort på rasterna. Heja!

Kommentera

