På G igen

Efter att ha våndats och självömkat i lite drygt ett dygn är jagåterigen tillbaka på banan. Gårdagen gick, bland annat, åt till att se en tröstfilm (Hungerspelen. Jag skulle ha kunnat säga vad jag tyckte om den men jag låter bli. Den var inte lika bra som Tinker, Tailor, Soldier, Spy i alla fall.) och att äta tröstostkaka. Detta i kombination med glada vänner gjorde susen och nu kan jag till och med ta åt mig av allas fina ord?

Så, hur skall man nu gå vidare? Egentligen hade jag velat börja på någonting helt nytt, bara skriva tills fingrarna blöder och tangenterna glöder, menfaktums är attnjsg ännu tror på min bok. Mina böcker. Alltså gör jag nu det näst bästa och redigerar om den första för att kunna skicka den till nya förlag. Fler förlag. Tillsammans med trevligaste Rebecca Mörtberg utarbetar jag nu en plan över vilka förlag som skall få manuset och i vilken ordning. Personligen är jag inte riktigt förtjust i att skicka till många förlag samtidigt, men jag har inte hört någon, varken författare eller förlag, säga att det är annat än klokt att skicka till så många man klarar av att få refuseringar av på en gång. Nu, då jag ändå är van vid det, känns det betydligt mindre allvarligt att refuseras igen. Kanske är det den sturskheten som också kommer att bli mitt fall. Men den dagen, den sorgen!

Bring it on!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Lindback
    Mar 29, 2012 @ 01:20:36

    Självklart ska man skicka till fler än ett förlag i taget! Ett misstag som många verkar tro är att förlagen känner sig utvalda för att man skickar ett manus till dem. Så är det ju inte, utan alla förlag vet ju om att även deras konkurrenter har fått samma manus.

    Jag antar att du redan har läst Mannes utmärkta inlägg om saken på Debutantbloggen? Annars hittar du det här: http://debutantbloggen.wordpress.com/2012/03/28/hur-valjer-man-forlag/

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 29, 2012 @ 04:28:40

      Jo, jag har kommit att förstå det nu. Men det känns ändå inte riktigt snällt, lite som att gå bakom ryggen på dem. Vid det här laget har jag ju dock fått förklarat för mig att detta inte är något en författare skall ta någon vidare hänsyn till.

      Jodå, den har jag läst, men tack för länken! Det tåls att läsas igen.

      Svara

Kommentera

