Gör det själv, då!

Ett av många bra tips jag har fått sedan refusering 2.0 är att ge ut mina böcker själv via print on demand-företag. Det många av er inte vet (antar jag, eftersom jag inte har sagt något. Många av er vet, för er har jag sagt det till för att jag känner er IRL, I Riktiga Livet, vilket betyder Utanför Internet.) är att jag har Enter Sallowville och bok två och tre i Slöinge-serien i print on demand-version. Jag hade den första i Slöinge-serien men den försvann. På grund av detta vet jag att det blir riktigt tjusigt men även att det inte alls är samma sak.

Ett förlags främsta uppgift är inte att få ett manus i tryck, det är lätt att nu för tiden göra på egen hand. Nej, ett förlag är till för att få ut boken i handeln, få folk att få upp ögonen för den och kanske göra en tjusig reklamfilm för den. Deras uppgift är att göra det som kräver Kontaker som vi vanliga dödliga inte har. Det är i alla fall min bild av förlagen, jag kan ha helt fel.

På grund av detta, och att jag tycker att förlagsvärlden i sig är fascinerande (och för att jag vill ha ett releaseparty. Ett riktigt, ett.), så tänker jag fortsätta att kämpa för just det. Kanske har jag siktat lite väl högt, men må så vara! Vad är det för mening med att göra någonting annat? Här skall minsann satsas och nu skall jag, som ett antiklimax, ta en Novalucol och tänka glada tankar.

Ja, mitt herrskap. Det här är hur jag peppar mig själv.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Elisabets mamma
    Mar 29, 2012 @ 17:50:11

    Okej, då kan du skumma en del av det som står i brevet som jag postade idag!

    Svara

  2. Mandy
    Mar 29, 2012 @ 18:18:22

    Du kommer bli utgiven! Jag tvivlar inte på det!

    Svara

  3. Undin
    Mar 29, 2012 @ 23:09:16

    Dina tankar kring det där med att ge ut saker själv liknar mina egna. Det känns liksom inte riktigt ”på riktigt” om man gör det själv på något sätt. Inget erkännande alls. Visst, en av de bokserier jag älskar sedan många år tillbaka är utgiven på ett eget förlag, men det är ju snarare ett undantag än en regel. Fortsätt att kämpa! Jag är övertygad om att du klarar det!

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Mar 30, 2012 @ 03:08:21

      Visst är det så. Nog kan man nå ut till folk med egen utgivning, men att antas av ett förlag är ett stort steg i känslan av erkännande. Och jag håller med om att det finns undantag som bekräftar den regeln, men de är som sagt få.
      Tack! Det betyder mycket för mig att du säger det ❤

      Svara

Kommentera

