Musik

Återigen tänker jag komma till detta otroligt viktiga (tycker jag. Jo, visst kan man skriva i tystad eller till ljudet av en TV eller sorlet på ett kafé, men det ger, för mig, inte alls samma resultat. Nu börjar jag förvisso hata den musik jag påtvingar mig under första skrivardygnet varje år, men det går också att råda bot på.) ämne. Musik, eller kanske ljudmiljöer i allmänhet.

Jag introducerades nyligen för The chemical worker’s song och som alltid då jag har någon musik som triggar min fantasi så fylls jag av lust att skriva. Som jag tidigare nämnt har jag dock fruktansvärt svårt för att skriva till annat än intrumental musik och vore det verkligen värt att lyssna sönder den här sången (vilket jag väl i och för sig redan har gjort i vilket fall) som jag nu tycker så bra om? Allting talar emot att jag skall använda den som någon inspiration till någonting och med min permanenta lathet (jag har väl vid det här laget redan redogjort för undantagen? Ja, det tror jag allt.) så skall vi inte räkna med att det blir några längre verk som handlar om kemikaliearbetare.

Fast utmaningen finns där. Tanken är sådd och jag har redan svårt att släppa den. Så, vad säger ni go vänner? Skall det kanske bli lite arbetar-steampunk? Har tanken väl tänkts så är den svår att riktigt slå ur hågen och eftersom jag nu är klar med min concept art-kurs så har jag plötsligt betydligt mer tid. Jag tror nog att jag, med er hjälp, kan övertala mig själv till att göra det här.

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Mar 31, 2012 @ 16:55:11

    Övertalandet kommer att komma, jag vill läsa det! (Och du kan ju inte göra mig besviken.) Jag blev själv rätt inspirerad när du skickade den till mig.
    Jag kör också varianten att jag lyssnar sönder en låt när den fäster sig på det där viset (och sedan blir det som regel någon sorts berättelse, eller något, av det hela).

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Apr 01, 2012 @ 22:23:59

      Jag ser fram emot detta. Visst har den sådan fantastisk tyngd?

      Jag med, jag är väldigt bra på att lyssna sönder låtar, men tyvärr (för min omgivning) tröttnar jag sällan på dem.

      Svara

  2. Elisabets mamma
    Mar 31, 2012 @ 21:18:07

    Vore verkligen intressant läsning! Och uppföljaren kan väl handla om stiliga walesiska skogshuggare?
    Och den här klassikern känner du säkert till!

    Kanske blir en hel novellsamling?

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Apr 01, 2012 @ 22:25:36

      Haha ja, av någon underlig anledning har just den specifika yrkeskåren pockat på min uppmärksamhet på sista tiden 😉
      Åh, ja. Har nog inte hört den sedan jag gick musikvetenskap. Tack!

      Svara

  3. Elisabets mamma
    Mar 31, 2012 @ 21:21:42

    Har du sett den här filmen, förresten?
    Mycket bra musik i den!

    Svara

Kommentera

