Faran med drömmar

Jag är inte överdrivet troende, varken åt det ena hållet eller andra. Jag tror på Gud, det hymlar jag inte med (vilket jag kanske borde med tanke på att jag har några enstaka vänner som är rabiata ateister. Nu vet jag ju förvisso inte om dessa läser det här, men det är ju aldrig fel att gardera sig.), men det är mest av självbevarelsedrift för att jag har lätt för att få en fruktansvärd dödsångest annars. Något annat jag tror på är karma. Eller kanske snarare balans. Om något dåligt händer mig så måste något bra hände, för att jämna ut sig, och vice versa.

Allting måste alltså ha en motvikt och det gäller även drömmar. Jag har riktigt livlig fantasi, om jag föreställer mig något så är det nästan som att faktiskt vara där, och som jag tidigare skrivit så drömde jag om att min bok skulle bli utgiven. Bara någon vecka senare blev jag refuserad. Jag tror minsann att det är bevis nog!

Kanske inte. Men nog är det läskigt att ha drömmar? Så länge man inte faktiskt vill ha någonting så spelar det ju ingen roll om man inte får det. Det är när saker och ting börjar spela roll som det blir besvärligt. Det är först då man kan bli ledsen. Fast vad vore väl livet utan drömmar? En dag kan de ju, trots allt, slå in.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Lindback
    Apr 01, 2012 @ 19:40:18

    Jag är förvisso ateist, men vilket otroligt jobbigt liv man måste ha om man är rabiat, vare sig man är troende eller ateist :O Bättre att inte ta allting på så himla stort allvar, tycker jag. Livet är nog komplicerat som det är utan att man hela tiden måste hitta nya anledningar att vara förbannad på någon.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Apr 01, 2012 @ 22:28:08

      Verkligen! Jag är av åsikten att var och en får tro eller tycka vad de vill så länge de inte gör sig själva eller andra illa. Håller man sig till det så brukar det går ganska bra.

      Svara

Kommentera

