Den andra sidan av böcker

För det första vill jag bara passa på att tacka In Absurdum för en fantastisk kväll (jag sa ju att det skulle hända någonting spännande på L’assassino förste april. Jag hade rätt, var ni inte där får ni kolla upp dem på Facebook. Det är så man får reda på saker och ting i dagens samhälle. Vilket är synd, jag hade gärna slutat.) som bjöd på många skratt och lite gråt.

För det andra så tänkte jag ta en kort paus (närmare bestämt ett inlägg) och tala om böcker jag läser snarare än de jag skriver. Vilket jag för övrigt ändå varit lite dålig på att skriva om på sista tiden. Så, vad är det för spännande litteratur jag läser? Vad är det som tilltalar mig, som har så fruktansvärt tetig smak då det gäller det mesta?

Ack ja, var skall man börja? Jag har alltid svårt för att bara hålla mig till en bok. Av någon anledning finner jag inte ro i det och ofta har jag i alla fall fem böcker pågående. Detta har troligtvis också med min fascination för tjocka böcker att göra. Det är bara att acceptera; tjocka böcker får läsaren att se intelligent ut. Tycker jag. Detta kan ändras då jag ser omslaget och/eller titeln, men på långt avstånd? Då ser tjocka böcker lika imponerande som tjockbågade glasögon. Eller små baskrar.

På grund av min arbetsplats, och mina allmänna intressen men de är inte lika effektiva att skylla på, läser jag mestadels fantasy och science fiction då det kommer till romaner och över lag slår mitt hjärta hårt för superhjälteserierna. Få saker gör mig på lika bra humör som då jag ser någon bära fram en tjock hög med serier till kassan, eller någon av mina favoritböcker. Till den senare kategorin hör guldkorn som Richard Morgans The steel remains och Lynn Flewellings Luck in the shadows. Båda hör till kategorin ”Böcker som jag önskar att jag hade skrivit”, även om ingen av dem kommer lika högt på den listan som Johan Theorins Sankta Psyko. Då jag reflekterar över det i efterhand borde jag kanske inte ha tyckt om den, jag gillar ju fantasy och deckare, något som denna bok inte är. Istället rör det sig om en helt underbar thriller i Theorins fantastiskt tilltalande stil. Den mannen vet att skriva i ett bra tempo! Allting får ta sin tid och gör det med bravur!

Kommentera

