Inspiration; folkliv

Sitter i skrivande stund på restaurang Mamaya i Göteborg tillsammans med Yingzi. Vi väntar på vår mat i godan ro då jag plötsligt (så plötsligt det nu kan bli då det egentligen bara rör sig om att sålla ord från sorl. Har ni förresten tänkt på hur sorl egentligen låter? Det är lite läskigt.) hör från bordet intill: Sverige måste ju vara världens fulaste land. Det är bara praktiskt för att man kan språket.
Personligen håller jag inte ned, jag tycker att Sverige är fint, men citatet var så fantastiskt att jag nog omöjligen kan låta bli att använda det i någon text. Om jag inte hade varit svensk, hade jag fortfarande tyckt att Sverige var vackert? När jag var på Irland i höstas minns jag att jag förfasades över Sveriges brist på spektakulära naturliga miljöer, men vi har ju sådana också. För att inte tals om att turister ännu kommer hit. Se fram emot novellen Den ofrivillige turisten, snart på en blog nära dig!

Kommentera

