Och sen sa hon ba…

Ja, så var det ju det där med dialogen. Skall det vara talspråk eller ej? Skall man framhärda dialekten? Hur skriver man egentligen en dialog? Vad säger folk?

Låt oss börja där (för det är lika bra som något annat. Nästa gång lovar jag att vi skall börja någon annanstans.) och ställa oss frågan hur man skriver en dialog. Genom den frågan smyger vi oss indiskret över i den sista frågan (det var lite därför vi började i den här änden. Det hade ni inte trott, va? Att jag faktiskt hade en plan med det här.) om vad människor faktiskt säger.

Många skrivlärare, för att kanske inte rent av säga alla, säger att en författares bästa vän är en anteckningsbok, och det stämmer. I vissa fall. I det här fallet stämmer det. För att skriva en naturlig dialog måste man veta hur folk talar, naturligt, så ut och tjuvlyssna med er! Skriv ner dialoger, brottstycken eller hela, och lyssna på ordval och vem som säger vad. Den gamla damen kommer inte att låta likadant som lattemammorna… Och jag är säker på att jag har läst det här i varenda Att skriva-bok jag någonsin läst och hört det av varenda lärare jag någonsin haft inom konsten att skriva. Faktum är väl att det sägs så ofta för att det är ett fasligt effektivt sätt att lära sig.

Då det kommer till talspråk i skrift är jag, och säkert många med mig, av den bestämda åsikten att talspråk inte hör hemma i skrivna texter, bortsett från rena manus. Att använda dialektala uttryck är dock svårare. Är det okej att göteborgaren säger ”änna” och stockholmaren ”eter reker”? Personligen äter jag inte räkor alls, för jag är allergisk mot skaldjur.

Kommentera

