Lust

Nu har jag skrivit ett bloginlägg (eller är det blogginlägg? Hur i hela fridens namn stavar man blog på svenska? Eller blogg? Blogg känns naturligare men enligt mitt rättstavningsprogram är blog rätt. Det känns inte rätt.) om dagen i över sextio dagar. Jag har hållit ett konstant och förhållandevis högt tempo. Ibland för att jag har lust men lika ofta för att det faktiskt har kommit att bli en tvångstanke. Det är som då jag skriver böcker, allting handlar om att tvinga sig till det.

I skrivande stund har jag verkligen ingen lust alls att skriva. De senaste dagarna har jag redigerat manus och bara känt en stor, tung känsla av hopplöshet. Självförtroendet sviktar (vilket kanske inte är så konstigt egentligen. Faktum är att jag har varit förvånansvärt egoboostad på sista tiden och jag vet inte riktigt om det är annat än att vänta sig att det sjunker lite ibland. Inga toppar utan dalar, är det inte så?) och jag börjar uppriktigt tvivla på mina manus. Jag läser dem och försöker se varför de skulle vara bättre än något annat. Hur skiljer de sig egentligen från alla andra miljontals manus i världen?

Förhoppningsvis kommer väl den här känslan att ge sig. Kanske kommer jag, om ytterligare sextio, inlägg tycka att allting, i det här fallet jag, är fantastiskt. Kanske kommer det snart att visa sig att det här bara är en fas som alla författare genomgår någon gång i början av sin karriär, eller innan karriären blir just en karriär. Och kanske, kanske… kommer jag att tycka att allting är mycket bättre imorgon.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Yvonne Undin
    Apr 06, 2012 @ 20:03:22

    Eftersom ordet kommer från ”weblog”, med andra ord ”nätlogg” så torde ju ”blogg” vara någon konstig form av svengelska och ”blog” ren engelska. Orsaken till att ”blogg” låter vettigare i Sverige är alltså för att det är närmare det ursprungliga ”logg”. =)

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Apr 08, 2012 @ 15:33:19

      Det visste jag inte. Tack! Så då står valet mellan engelska och svengelska. Och det korrekta vore ju ren engelska… men blogg känns bättre… Det är som att musik-rapp stavas rap… Ack, dessa låneord!

      Svara

Kommentera

