Självcensur

Jag kan för det första meddela att lusten ännu lyser med sin frånvaro. Det är lite som då jag försöker teckna och plötsligt går från att vara nöjd till att bara se alla fel. Som om det är omöjligt att teckna en kropp på ett intressant sätt, även om jag ju vet att det inte är sant då jag ser på andra konstnärer. Nu är det just så, fast i text. Jag ser hur det ser ut, men det känns inte alls som det brukade.

För det andra har jag funderat (kanske återigen. Jag tror att jag börjar komma upp i lite för många inlägg och jag börjar få svårt att minnas vad jag har skrivit tidigare.) på det här med självcensur. Den här gången inte i fråga om åsikter (det inlägget minns jag till och med på egen hand.) utan då det kommer till det egna språket. Jag har tillexempel noterat att jag själv använder ordet Egentligen väldigt ofta i mina textar, varpå jag medvetet började bli uppmärksam på det och byta ut eller ta bort det helt och hållet. Det behöver inte vara just ett återupprepat ord, det kan lika gärna vara hela meningar eller bara säregna stildrag. Till hur stor del skall man hålla på sådant? När vet man när man skall sluta?

Oron är ju att ingen som läser mina manus innan jag skickar iväg dem till förlaget påpekar det och förläggaren sedan står där och skakar på huvudet just för att de där säregna grejerna var där och förstörde allting. Ni hör hur komplicerat det är! Vad jag behöver är med andra ord en betaläsare.

Nu kommer vi till ett helt orelaterat problem som förtjänar ett helt eget blogginlägg. Jag hoppas innerligt att jag minns imorgon vad jag tänker på nu. Om inte är ledorden till mig själv: Betaläsare, Kritkik och Vänner. Jag hoppas bara att jag kommer ihåg det då.

Kommentera

