Besvikelse

Och nu har vi lämnat besvikelsen över att inte bli antagen till ett förlag (men vi kommer nog att återvända till det. Varför talar jag om mig själv i pluralis? Det är nog något ni alla har undrat och nu skall jag berätta det. Avslöja den stora samhörighetens hemlighet! Vi:et är för att vi, ni, mina kära läsare, och jag, skall känna just samhörighet. Vi är ju internetkompisar nu!) och besvikelsen över när andras karaktärer dör i rollspel. Dagens Besvikelse handlar om när saker och ting inte alls blir lika fantastiskt som man tänkt.

Som många av er säkert har märkt så har jag den senaste tiden haft väldigt många idéer för noveller och jag har varit lika övertygad om att de alla kommer att bli helt fantastiska. Nu har jag försökt att börja på några av dem och plötsligt så är det inte alls lika fantastiskt längre. Jag vet inte om det är olusten (ej att förväxla med opeppen. Det är viktigt med sådant där!) eller om jag bara verkligen inte kan skriva noveller. Om det kanske är någon mental spärr jag har… Hur det än är med den saken antar jag att novellskrivande ligger under kategorin ”Övning ger färdighet”.

Besvikelser är också vanliga då det kommer till att överföra en synopsis till roman. Visa scener som har verkat helt fantastiska faller bara platt och slutar som transportsträckor eller helt borttagna. Mitt första NaNoWriMo-år var hela romanen en sådan besvikelse att jag helt sonika raderade den. Det var förvånansvärt enkelt och jag saknar den förvånansvärt lite. Vissa verk förtjänar inte att se dagens ljus. Eller att grävas fram om tio år när jag är fantastiskt rik och känd (Självförtroendets återkomst, nu på en blog nära dig!) för att fläkas ut och få befolkningen att rasa över att något så horribelt faktiskt skrivits av den nya nationalskalden. Okej, kanske inte nationalskald, men… ni vet.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Apr 09, 2012 @ 08:34:25

    Jag tror att du bara behöver öva dig lite på att skriva noveller och komma in i att tänka på det mer kortfattade sättet som man använder i en novell.
    Jag kan hjälpa dig att läsa igenom dem och komma med lite kritik/förslag om du vill?

    Svara

Kommentera

