Inspiration och plagiat

Tanken slog mig just (för jag brukar inte förbereda mina inlägg särskilt länge innan jag skriver. Visst händer det att jag gör det, men det är mer undantag än regel.) hur farligt det är att bli för inspirerad av andras verk. Jag tror att jag har tagit upp ämnet förr, men det var tillräckligt längesedan för att jag inte skall vara säker och då är det hög tid att ta upp igen.

Många större författare vill ogärna läsa nya författares outgivna manus av oro att bli anklagade för plagiat om de hade skrivit någonting som var för likt. Samtidigt är det ingen som anklagar någon för inspirationsbrott om det är för likt, tvärt om kan författare hyllas för att de låtit sig inspireras eller har drag av någon annan.

Personligen så kan jag låta mig inspireras av en form eller ett stilgrepp. För att ta mitt favoritexempel så har Johan Theorin ett helt fantastiskt skriftspråk medan Läckbergskan har en underhållande uppbyggnad. Här låter jag mig inspireras även om plotten är min egen. Om vi nu inte skall röra oss på ett mer övergripande plan, men där är alla deckare plagiat på varandra, mer eller mindre.

Jag tycker att det är fascinerande, att försöka dra skiljelinjer mellan en positiv och en negativ aspekt av i stort sett samma sak. Och bara för att jag dessutom tycker om att titta på Youtubeklipp så avslutar vi även idag med en författarfilm. Jag är så lättroad!

Idag är det en kort en intervju med Camilla Läckberg igen (Yay!) samt en inbakad Youtube-spellista med skriv-relaterat bös som jag inte hunnit kika igenom än.

Kommentera

