Så skulle kroppen hållas igång också

Jag lät i onsdags klippa stora delar av mitt hår. Det är kanske inte så konstigt (inte för mig, som gillar ganska kort hår. Det är skönt att ha nacken fri, särskilt nu då sommaren närmar sig med stormsteg.) men det finns en kanske lite oväntad förklaring. Ja, det är kanske inte så oväntat heller, nu då jag tänker efter. Min plan, varken diabolisk eller vidare spännande, är att jag till dess att mitt hår vuxit till sin forna längd skall ha gått ner tjugo kilo och dessutom ha fått en bok antagen till förlag.

För att påskynda detta, både viktnedgång och kreativt tänkande, har jag börjat simma. Och simning är en utmärkt form av träning, tro inget annat. Det är dock inte alltid det ultimata och kräver ibland mer (framförallt lokaltrafikstransport) än vad man för ögonblicket ids med. Då har vi två alternativ. Eller fler, men jag nöjer mig med två.
1. Stanna hemma och träna på valfritt sätt.
2. Ta en promenad.
Just det sistnämnda har jag tagit fasta på och det finns en fantastiskt trevlig runda jag brukar gå. Jag har tagit den sedan förra sommaren och insåg ganska snart fördelarna med att gå framför att göra något av allt som kräver att man håller ordning på hur många gånger en tyngd har lyfts eller hur många längder som simmats. Det går att tänka samtidigt. Ja, tänka utan att riskera att glömma bort vad det var som skulle kommas ihåg.

Med det sagt, tror jag minsann att det är dags för dagens kreativa övningar innan det skall till att redigeras och putsas upp igen! Och eftersom jag älskar författarintervjuer så får ni här en kort, men mycket underhållande, sådan med finaste Nene Ormes.

Kommentera

