En liten björn, med en mycket liten hjärna

Det är så jag har tänkt på mig själv igår (jag har sådana dagar ibland. Ni vet, när allt man gör bara blir fel. På senaste tiden har det blivit fler och fler sådana dagar men ja… Vad mer kan man göra annat än att bara komma över det?) och det blev inte bättre framåt sena kvällen/natten. Det finns ju dock, som bekant, inget ont som inte för något gott med sig och i samband med det här insåg jag att jag inte alls vet vad jag skulle skriva i bloggen.

Hur mycket jag än älskar denna blog, och er mina fina läsare, så är det ibland svårt att hålla mig till det ämne jag vill, det vill säga skrivande. På grund av detta har det inte alltid hållit sig inom de ramar jag vill, vilket ni nog har märkt vid det här laget, och jag har insett att det är svårt att hålla sig till ett enda ämne, hur mycket man än kan skriva om det.

För det finns oändligt mycket att skriva om skrivande, om man nu är på det humöret. Idag är jag delvis på det humöret. Idag vill jag skriva om bloggskrivande. Och eftersom det här är min blog och jag gör som jag vill på den så är det också det jag skriver om. Tillskillnad från många andra bloggare har jag hållit mig ifrån att skriva om design och vad jag gjort under dagen (i största möjliga mån. Det är svårt att helt utesluta att skriva om privata upplevelser men jag försöker att hålla dem till ett minimum. Det är ungefär som då jag skriver mina böcker; väldigt mycket kan härledas till verkliga händelser.) och jag försöker att hålla mina inlägg på en någorlunda trevlig nivå.

Det svårast, vilket kanske är svårt att tro, är att komma på en rubrik. Har jag bara en rubrik så flyter allting på, eller ännu hellre ett koncept. Det kan vara en liten gnista, vad som helst som kan få det att flamma upp och underlätta skrivandet. Och det behövs inte mer än en tanke, detsamma gäller med böcker. Ibland behöver man inte mer än en tanke eller en mental bild och ur det kan allt annat komma. Ur det kommer allting ganska garanterat.

Och det jag egentligen ville ha sagt var att den här bloggen i sig har blivit ett bevis på hur jag skriver; kommer ingenting naturligt så skriver jag bannemej ändå. Oftare än inte kommer ämnen och flöde naturligt och det gäller bara att ta sig över svackorna.

Kommentera

