Då verkligheten överträffar deckaren

Det finns vissa citat ur verkligheten som bara måste med i en bok, eller citat som triggar fantasin och i sig själva kan skapa en hel handling. Och så finns det den där kategorin med citat (eller bara dumheter folk säger. Somliga borde ha konstant munkavle, am I right, folks?) som får blodet att isa sig i ådrorna på dig och får dig att hoppas att världen är ett inslag i Dolda kameran. Jag var just med om ett sådant. Till att börja med kan jag ju säga, som jag säkert gjort förr, att jag, liksom många andra författare, är en kronisk tjuvlyssnare då det kommer till främlingar på stan. I det här fallet försökte jag inte ens lyssna och jag kan ju ha missat en väsentlig del i diskussionen, som när de sa att det bara var ett skämt. Hur det nu är med den saken hör jag alltså två killar i 16-18-årsåldern:
Pojke 1: Tror du att vi skulle kunna våldta vår rektor om vi försökte?
Pojke 2: Hon ser ju rätt kraftig ut.
Pojke 1: Som en utmaning.

Nu blir det en kort paus där ni kan kontemplera och bli förbannade över det här.

 

Upprörda än? Det är jag. Fortfarande. Vad är det för fel på ungdomar idag? Plötsligt känns mina böcker ganska tama jämfört med verkligheten. Ja, för det kommer nog inte dyka upp några rektorsvåldtäkter i dem. Nu skall jag ta några djupa andetag och återgå till mina snälla böcker. Böcker där tonåringar inte är idioter.

Kommentera

