…och vad är det som surrar?

Efter att den senaste omröstningen har legat uppe några dagar, och hela tre fina personer har svarat, så vet jag att det majoriteten vill ha är artiklar om skrivande (eller kring skrivande. Eller rörande skrivande. Ja, ni förstår.) Idag har jag återgått till att skriva om skrivmiljö. Då det förvisso är mycket trevligt att sitta i sin egen lilla skrivarlya och påta ihop en bok så är det få saker som slår att sitta på ett bra café.

När jag började skriva så satt vi på café Engelen som sedan bytte namn till café Greenwich och därefter stängde. Men inte för gott! Häromdagen upptäckte Angelica, en av mina kära skrivarvänner, att de hade öppnat igen, nu under namnet café Lorensberg. Det brukade vara mörkt och mysigt men har nu genomgått förvandling och blivit ljust och mysigt. Det enda som var negativt var ett fruktansvärt surrande ljud, men ett stycke in i det här inlägget tystnade det. Jag borde ha ändrat rubrik, men jag var i ärlighetens namn för lat för det.

Återigen slås jag av vikten av att skriva i rätt miljö. Fel miljö, både fysisk och ljudmiljö, kan vara värre än skrivkramp i fråga om att störa i skrivandet. Då det kommer till skrivkramp kan det alltid släpa och ibland gäller det att bara skriva ändå. I fel miljö är det svårare, i alla fall för mig, att tvinga sig att skriva. Här har jag inte det problemet alls. Det kanske beror på att det faktiskt är ett bra café, kanske är det min uppblommande entusiasm. Hur det än ligger till med den saken så är det skönt att känna inspirationen som försvann då Greenwich stängde. It’s back and better than ever!

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johanna Taller
    Maj 16, 2012 @ 15:26:36

    Mystiska ljud.. kom att tänka på en mystisk sak på studiefrämjandet i lund. När man sitter i Skuds kansli så kan man i bland, på kvällen, höra ett ljud från rummet intill, det låter som ett borrande, men ingen ska vara där och borra då, i bland är det vid ungefär nio-.halv tio. Det slutar efter ett tag, men kommer sedan tillbaka, i en annan ton, som låter mer som ett plågatskrik.

    Svara

  2. sivtapper
    Maj 21, 2012 @ 13:38:34

    Det verkar vara populärt att skriva på café. Under mina research för min fikablogg (för caféer med bra skrivmysstämning) har jag stött på många med laptops. Kul att det öppnat något nytt där igen. Är öppningstiderna de samma? Har inte hunnit blogga så mycket ännu, men det kommer väl en klump caféer på en gång. kolla in fikarum.wordpress.com

    Svara

Kommentera

