Mörk inspiration

För några dagar sedan skrev jag om de fruktansvärda pojkarna som talade om att våldta sin rektor (jag har fortfarande lite svårt att släppa det. Allvarligt talat, vad är det för fel på människor?) och jag sa då att verkligheten hade överträffat dikten. Men dikten skall ha sitt till, och jag har gjort en hel del ohyggligheter mot mina karaktärer genom åren.

Så var kommer allt detta ifrån? Jag kan lova er att jag inte sitter och smider onda ränker när jag befinner mig på café, även om det är en sanning med modifikation. Precis som många av mina vänner och kolleger har jag en tendens att bolla idéer högt på offentliga platser, och många gånger har vi fått misstrogna blickar från medbesökare på caféer då vi börjar tala om våra mord. Ty det förefaller ofta vara så att vi glömmer bort att på något visa berätta för eventuella tjuvlyssnare att det är böcker vi talar om. Istället kan ett samtal se ut som följer:
”Jag skulle alltså ta livet av den här killen men visste inte hur. Det skulle vara gift, men jag behöver någonting som kan maskera smaken.”
”Kan du inte ta någon ost? Mögelost? Det smakar väl ganska starkt?”
”Det är en bra idé! Jag tror bannemej att jag kör på det.”

Det ser kanske inte så farligt ut här, i en fullt rimlig kontext, men tänk er att bara höra det från någon person på stan. Och just nu insåg jag att det kanske var det jag hörde de här två killarna tala om. Även om det känns orimligt att de skulle diskutera deckarplotter.

Så ett svar på frågan kan vara att den kommer från bollande av idéer, även om det inte är hela sanningen. Tyvärr är det nog så tråkigt att det mesta bara kommer. Jag hatar när folk ger det som förklaring, att det ”bara var så”, men nu kan jag själv inte göra annat. Det bara kommer. Det bara är så.

Kommentera

