Att läsa erotik

Jag går ut hårt (i sin kontext här är det lite roligt. Erotik… hårt… Ja, ni förstår.) idag och hävdar att det inte går att skriva bra erotik. Innan ni blir upprörda och börjar räkna upp exempel på vad ni tycker är bra kan vi ju konstatera att smaken är som baken och att det är min egen helt personliga åsikt som talar. Och nu, då vi konstaterat detta, kan vi gå vidare och ni kan få en motivering.

Jag har tidigare skrivit om samma sak, eller liknande, och anledningen till att jag återigen tar upp det är att jag hörde utdrag ur Fifty shades of grey, av E L James. Detta är en bestseller (bästsäljande) bok och till dess försvar har jag inte hört mer än några få utdrag, men dessa talade inte till bokens fördel. Eller är det så att bokens målgrupp (som jag gör en okvalificerad gissning på är kvinnor i åldrarna tjugofem till sjuttio) helt enkelt bara vill ha sex och struntar i om det är välskrivet? Och om det är så är följdfrågan varför de betalar för det och inte bara letar upp noveller på internet.

Nu är det som så att jag inte är den som är den (vem nu det är, egentligen) och därför tänker jag kasta mig ut i det okända och läsa boken. Vem vet, jag kanske helt och hållet ändrar mig efteråt? Jag kanske rent av lägger deckarna på hyllan och går över till att skriva erotik. Vi får helt enkelt vänta och se. Jag återkommer med en statusuppdatering.

Gilbert Gottfried läser Fifty shades of grey

Kommentera

