Melodifestivaler och dylikt

För det första ett stort grattis till det svenska bidraget i ESC (Loreen med låten Euphoria. Verkligen, visste ni inte det?) som tog sig vidare till final igår kväll. Jag var kanske inte så jätteförtjust i den till en början, mest för att jag aldrig varit ett fan av moderna rytmer, men det är en bra låt.

För det andra har jag varit duktig och stått vid mitt ord. Efter att ha letat runt i stan så hittade jag till sist Fifty shades of Grey på Poket Shop. Den var verkligen slutsåld överallt annars, vilket kanske säger en hel del om vad som säljer. Jag har lyckats att näst intill trippelboka mig i helgen, men trots det kommer jag nog att få tid att läsa. Research, kan vi kalla det.

Redan nu är det någonting som stör mig; varför skall kvinnliga protagonister alltid vara så ”vanliga”? I Fifty shades of Grey har det redan efter knappt tio sidor konstaterats att huvudpersonen är vanlig, tråkig, har brunt hår och inte särskilt flådiga kläder. Precis som i Twilight-serien av Stephenie Meyer föredrar hon att sitta uppkrupen i en fåtölj och läsa engelska klassiker framför att umgås med folk. Och ändå faller snygge hunken för henne. Jag har verkligen fruktansvärt svårt för detta, inte för att det inte är en rar tanken utan för att det inte är så. Jag är sinnebilden av mundan och inte har någon rik, stilig VD dykt upp för att förföra mig. Bitter? Bara mycket.

Kommentera

