Äckligt eller noggrant?

Det är någonting som jag har funderat över (som ni vid det här laget säkert har märkt så funderar jag ofta. Det är lite det jag gör om dagarna när jag inte gör det jag borde göra.) ett tag nu, och det är det rent språkliga. Jag försöker hålla mina miljöskildringar ganska korta och koncisa för att läsaren, och jag, inte skall hinna tröttna på dem. Självfallet finns det undantag men då är det för att få fram en annan känsla.

I alla fall. Då man skriver deckare dyker det ganska ofta upp mord, och jag har insett, då jag även läser deckare, att de med tiden blir allt grövre i sina skildringar. Självklart finns det även här undantag, och jag vet att jag inte är ett av dem. Så det jag undrar är… Är detta bara en strävan efter att kunna skriva så äckligt som möjligt eller handlar det om att vara noggrann? Vad är det läsare egentligen vill ha? Personligen vill jag inte ha för mycket blodiga detaljer, det räcker med att säga att någon blivit huggen med kniv i magen och där får läsaren en ganska bra bild av hur det ser ut. Ännu ett gott exempel på att jag inte lever som jag lär.

Så, för att återknyta innan jag tappar tråden helt och beger mig ut på filosofiska vandringar: Skall det vara detaljer eller spartanskt? Äckligt eller effektivitet? Vad tycker just Du?

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Lindback
    Maj 28, 2012 @ 19:27:42

    Jag röstar definitivt på effektivt och spartanskt. Jag har hittills aldrig läst någon bok som blivit bättre av extremt detaljerade beskrivningar av precis allt. Det är bättre att koncentrera sig på att skriva en bra historia istället, då behöver man inte de där extremt detaljerade beskrivningarna =)

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Jun 08, 2012 @ 03:04:07

      Håller helt med på den punkten. Faktum är att vissa saker tjänar otroligt mycket på att inte beskrivas för mycket, även om det kan bli roligt när de görs så. Det finns till och med ett årligt återkommande pris för sämst skrivna sexscen.

      Svara

Kommentera

