Tabula rasa

Det är där vi alla börjar, med ett tomt ark, en tom tavla. Och vare sig det handlar om att skriva en bok eller måla en tavla så är det lika obehagligt. De flesta som jag talat med om saken (med reservation för undantag. Det är ju väldigt individuellt, allt det här, men jag generaliserar. Jag tar mig den friheten idag.) verkar tycka att det finns få saker som är mer inspirerande än just det tomma pappret. Personligen behöver jag alltid något. En skiss, en synopsis… Någonting för att få igång fantasin och driva vidare.

Trots detta har jag ju bevisligen kommit över denna ångest några gånger förr, inte för att det spelar så mycket roll då jag väl sitter där med ett tomt dokument eller en ny tom sida i skissblocket. Som jag för övrigt älskar. Mitt skissblock, alltså. Det är nog ett av de bästa skissblock en hobbykonstnär som jag kan ha, som om det faktiskt uppmuntrade mig till att teckna med sin egen lilla röst. ”Rita i mig! Tjoho!”

Och kanske är det allt som krävs; lite uppmuntran för att komma igång och ta steget över den första tröskeln. Jag har dessutom ett litet trick för att slippa börja med ett helt nytt dokument då jag skriver min synopsis; jag tar föregående års som en mall. Busiga jag!

Kommentera

