Kan alla skriva böcker?

Jag vill börja med att påpeka att jag inte är rätt person att lyssna på gällande den frågan (vill du skriva en bok så gör det! Kanske har svaret redan där blivit givet.) men jag minns att det var någonting som jag skälv funderade på innan jag faktiskt skrev min första bok.

Min första, som jag inte ens minns namnet på och som raderades så snart NaNoWriMo var över det året, var ett stapplande hafsverk. Jag hade ingen aning om var jag befann mig när jag började eller var jag skulle ta vägen och efter att jag skrivit klart var jag övertygad om att nej, alla kan inte skriva böcker. Jag kan inte skriva böcker.

Jag är dock inte den som ger upp och även om det kunde bli fiasko även nästa år så ville jag i alla fall försöka igen. Den här gången skrev jag en synopsis och plötsligt var det inte alls lika svårt. Jag skrev några tusen ord varje dag och inom kort hade jag början, mitt och slut på en roman.

Det här är inte en propagering för synopsisskrivande, ha en synopsis om du vill men strunta i det om det inte fungerar för dig, däremot gav det mig det faktiska svaret på frågan. Ja, alla kan skriva en bok.

Kommentera

