Att läsa en serie

Det finns många sätt att skriva en serie på (bokserier menar jag nu. Idag har jag släppt tanken på tecknade serier och återkommer kanske till det vid senare tillfälle. Kanske.) och jag tror att jag just snubblat över den sämre, eller snarare mindre bra, typen av deckare.

Deckare, liksom allt bra, kommer ofta i par eller grupp eller andra konstellationer som består av fler än en, vilka jag väl ändå redan har täckt. Själv fastnade jag för genren på grund av spänningen och att man ofta får följa karaktärerna över fler böcker än en, samt för att njuta av författarnas uppfinningsrikedom då det kommer till att porträttera människans mörkare sidor. Vad jag däremot inte finner särskilt intressant är då samma brott återkommer bok efter bok i en serie. Tänk er en deckarserie där offren alla blir strypta på samma vis, inte särskilt underhållande.

Det är där jag står nu, inför ännu en bok i samma serie med i stort sett samma brott. Förbannade OCD som gör att jag inte kan sluta läsa en serie när jag väl har börjat!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Charlotte C
    Jun 27, 2012 @ 16:41:40

    Det här med serier ÄR intressant! Hur gör du som skriver en serie? Planerar du för ett manus i taget eller har du hela tiden siktet ställt en bit fram? Jag funderar på om det jag skriver ska bli en serie men är rädd att mitt första manus inte kommer bli tillräkligt bra om jag fokuserar för brett!

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Jul 11, 2012 @ 15:44:28

      Visst är det! Jag har en övergripande plot som inte har något egentligt mål; det finns en röd tråd genom hela serien som är lätt att bygg på i varje bok utan att den skall påverkas för mycket. Annars planerar jag bara ett manus i taget, jag är på tok för disträ för att kunna ha för många bollar i luften utan att tappa några.

      Tycker absolut att du skall skriva en serie! Om inte annat så är det trevligt att kunna se karaktärerna utvecklas under en längre tid. Efter ett tag blir de som kära vänner. För ett tag sedan var jag nere i Falkenberg och kom på mig själv med att tänka ”Jag borde verkligen ringa Jens och säga att jag är här. Vi kunde ta en fika.” Till saken hör ju då att Jens är huvudperson i mina böcker och med all säkerhet inte skulle svara om jag försökte ringa xD

      Svara

Kommentera

