Tillbaka till rötterna igen

Idag skall jag ut på roadtrip (återigen envisas jag med dessa utrikiska uttryck. Jag är i sannin gett barn av min tid och på tok för lat för att undersöka svenska motsvarigheter.) till Falkenberg. Min fina lilla spelgrupp skall äntligen få njuta av den Falkenbergska luften och jag skall passa på att smyg-reka lite.

Jag har funderat över något. Igen. Idag handlar det (kanske återigen. Jag måste verkligen få bättre koll på vad jag redan har skrivit om.) om hur mycket av verkligheten man kan använda. Jag vill skriva om en skola, men vore det omoraliskt eller kanske rent av förtal och olagligt att använda en redan existerande? Eftersom jag skriver deckare så handlar det ju om brott och skulle folk ta illa upp om någon i en bok dog på just deras skola, arbetsplats, gatuadress eller fritidsstuga?

Personligen hade jag nog tagit det lite som en komplimang men jag är knappast representativ för Sveriges befolkning. Jag vill inte heller göra ett helt parallellt Falkenberg med påhittade gatuadresser. Har ni, älskade läsare, några bra råd?

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. N.
    Jul 11, 2012 @ 16:28:51

    När det gäller just platser som skolor, bibliotek, offentliga platser, och så vidare så ser jag inte varför det skulle vara något problem egentligen? Just adresser, ok, möjligtvis någon skulle kunna ta illa upp, men jag vet inte… det låter ju inte supertroligt att någon skulle göra det med tanke på att du ju inte låtsas att det är fakta?

    Svara

  2. Elin
    Jul 15, 2012 @ 10:51:16

    Personligen tycker jag att det vore hur tufft som helst om en deckare utspelae sig på min gamla skola..Men så klart.. folk är olika.

    Svara

Kommentera

