Var är min ryggrad?

Allvarligt talat (det här är inte en uppgiven suck över min feghet. Den suckar jag över nog ofta ändå.), var är den? Häromdagen skulle finaste kollegan Liisa vara snäll och massera min stackars rygg. Efter någon halvminut hörs ett förbryllat hummande, tätt följt av ”Men var är din ryggrad?”
Jag blev förstås både förvirrad och lite orolig och frågade vad hon menade.
”Ja,” svarade hon. ”Jag kan inte känna din ryggrad.”
”Det är på grund av allt fett som är i vägen.” Jag lät nog precis lika bitter som jag kände mig.
”Nej, det är helt hårt.” Den informationen fick mig på lite bättre humör. ”Som om musklerna har smugit sig över ryggraden.”
Och plötsligt var det inte så roligt att det inte bara var jag som var stor längre. Det skall inte vara så; muskelmassan skall inte förvandlas till en parasit som äter upp din ryggrad.

Det är tyvärr inte heller så att det kommit från ingenstans, nej jag vet precis vad som är orsaken. Det här, mina kära vänner, är resultatet av att skriva femtiotusen ord på ett dygn. Visst har jag alltid varit stel i ryggen, men innan jag började hetsskriva var det inte så illa. Tänker jag nu ändra mig? Bli en sund författare?

Svar nej. Var vore det roliga i det? There’s no crying in writing!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Linnéa Lilleøien-Schützén
    Jul 15, 2012 @ 13:30:36

    Men vill du hellre ha en ryggrad som sticker ut så du ser helt creepy ut istället? Fasen Susanna, sluta nojja över saker som inte spelar någon roll såvida den inte gör ont som tusan, gör lite rygglyft och gå på raska promenader så blir det finfint sedan.

    Svara

  2. sivtapperapprt
    Jul 15, 2012 @ 23:17:02

    Kära susanna! Känner igen ryggproblemen allt för väl. Byt ställning i skrivandet kanske räcker? Eller att man går och gör något annat i en paus, men ändå tänker på skrivandet. Men för guds skull, sluta inte skriva.

    Svara

Kommentera

