Skrivångest

Ni läste rätt, skrivångest och inte skrivkramp. Skillnaden? Livsavgörande.

När jag har skrivkramp så känns det förvisso inte roligt men det går att hantera. Jag vet hur jag skall göra för att komma förbi det (det är inte mer spännande än att resa sig upp, ta en promenad och sedan bara tvinga sig att skriva. Dagens antiklimax.) och efter ett tag så flyter allting på som vanligt. Skrivångesten är så mycket värre.

Allt jag någonsin skrivit verkar plötsligt juvenilt och tafatt, jag börjar känna en påtaglig hopplöshet. Min tanke var att bli författare när jag blivit sexton. Sedan tjugo. Sedan tjugofem. Jag är inte ens trettio men känner mig redan närmare sjuttio, som om jag inte kommer att hinna ge ut några böcker alls innan jag är gammal och grå.

Skrivångest är tunga saker, bästa botemedlet är en helkväll improvisationsteater. Ikväll skall jag medicinera mig med humor innan jag tar vid igen.

Kommentera

