Kusten att redigera

Jag har sagt det förr, jag kommer nog säga det igen, men det här är ett sådant tillfälle där det inte finns några rätta svar. Man kan redigera på många sött, med många medel, och jag har skrivit om redigering tidigare, men ibland stöter jag på saker som får mig att reagera. Jag har nämnt dagens mening och mitt färgsystem, och det är detta som jag tänker ta upp idag. Bara lite kort, bara lite försynt.

Att redigera är i stort sett lika med att döda sina älsklingar. Färgen för det som skall tas bort är rött, eller persika eftersom den röda är alldeles för mörk, och igår upptäckte jag att jag inte gör så mycket mer än att rödmarkera. Jag börjar frukta att det inte blir mycket kvar av det här manuset när jag är klar.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Myra Windahl
    Aug 12, 2012 @ 17:28:53

    Stephen King´s recept på redigering: Första omskrivningen = Basmanuset – 10%
    Lycka till!

    Svara

Kommentera

