Program att skriva med

Det mest uppenbara svaret på detta är väl Word eller Open office, ett slags word light. Jag föredrar det sistnämnda, mycket på grund av att det är rent och enkelt i jämförelse med de senare word-versionerna. Det finns dock så mycket mer därute. En helt fantastisk sida om man vill jobba på sin wordcount (ordräkning. Ja, jag kommer att slänga mig med lite engelska uttryck, ni får förlåta mig.) är Written? Kitten! där skribenten efter ett visst antal ord (hundra, tvåhundra, femhundra eller tusen) belönas med en helt bedårande kattbild. Kan det bli bättre? Jag tvivlar!

Om man nu mot all förmodan inte tycker om kattungar så finns det alternativ. Även om ni borde skämmas! Har du MacIntosh kan jag rekommendera WriteRoom. Inte gratis, men effektivt då det enda som fyller skärmen är din text. Vill du inte betala för det, eller om du har en Windowsdator, finns alltid Dark Room. Jag har inte hunnit titta närmare på dem än men så vitt jag förstår det är det i stort sett samma.

När det gäller att istället göra research och organisera det hela har Windowanvändarna alltid det fina yWriter att tillgå. Ja, jag är lite avundsjuk. Vi Macanvändare skall dock ej förtäras av sorg och förtvivlan då vi alltid kan vända oss till Scrivener som tyvärr kostar en skjorta efter en gratis trettiodagarsperiod.

Så tänk på det!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Cia
    Aug 14, 2012 @ 11:05:47

    OmmWriter är trevligt att skriva i om man vill fylla skärmen med bara texten man skriver (som White/Black writer). Komplett med lugnande ljud! http://www.ommwriter.com/

    Svara

Kommentera

